By & Havn igangsatte i februar 2017 en arkitektkonkurrence for en masterplan for udviklingen af Levantkaj, der skal udvikles til et blandet bykvarter med boliger og serviceerhverv.
Entasis vandt konkurrencen i januar 2018, og nu er næste skridt klar til at blive taget.
Den 30. september skal Teknik- og Miljøudvalget i København tage stilling til en startredegørelse, som By & Havn har fået udarbejdet i samarbejde med netop Entasis.
Levantkaj rummer i dag Copenhagen Malmø Port’s (CMP) containerterminal, der i forbindelse med byudviklingen i Nordhavn skal flytte til en ny containerterminal på det yderste Nordhavn i midten af 2025.
Læs også: Efter 10 års byggeri rykker Nordhavn fortsat
Hele Levantkaj udgør samlet 34 hektar og forventes i fremtiden at rumme omkring 570.000 etagemeter byggeri, hvilket svarer til omkring 4.000 boliger til 8.500 beboere samt erhvervsbyggeri med plads til omkring 4.800 arbejdspladser.
En mindre del af CMP’s ikke-følsomme havneaktiviteter fortsætte til midten af 2027 på Levantkajs østligste del.
Derfor er det i første omgang den inderste del af Levantkaj, der omfatter et areal på 21 hektar. Her skal der udvikles 300.000 kvadratmeter byggeri.
I masterplanen er der indarbejdet en række kommunale funktioner, herunder både en midlertidig og en permanent folkeskole, en boldbane, daginstitutioner, et halkompleks, et socialt botilbud, et plejecenter, et kulturhus samt skæve boliger.
I lokalplanen for første etape indgår den midlertidig og permanente skole, boldbanen, idrætskomplekset, kulturhuset og flere daginstitutioner med arealreservationer. Den midlertidige skole forventes klar til elever i 2029 og den permanente skole i 2032, så der ifølge Københavns Kommune er sikret tilstrækkelig skolekapacitet fra start.
Tidligere har et hold bestående af Henning Larsen, BBP, Things Brandt Landskab og Rambøll vundet udbuddet om at designe Levantkaj Vest Skole, der bliver 19.000 kvadratmeter stor.
“Der sikres mulighed for et mangfoldigt byliv med en disponering af byrum med et klart hierarki, hvor de primære byrum udgøres af Levantboulevarden, Levantparken og Levantens Haver og de sekundære af lokalgader og grønne gårdrum”, lyder det i startredegørelsen.
“Levantboulevarden er Levantkajs formelle og trafikale ankomstrum, der strækker sig fra nord, forbi Levantkaj metrostation og videre til den sydlige havnepark Levantparken. Her vil områdets caféer, mindre butikker og publikumsorienterede funktioner være placeret omkring en klassisk bygade. Levantparken bliver et af de vigtigste steder for udfoldelse af bydelens liv. Dette sikres bl.a. ved placering af udadvendte funktioner i bygningernes sydlige gavl samt mulighed for rekreation i parken”, lyder det videre.
Læs også: Projektleder skal arbejde med byliv i Nordhavns kommende etaper
Levantkaj skal i fremtiden udgøre to selvstændige holme, men i startredegørelsen er indtegnet to mulige bud på én mulig forbindelse til Lynetteholm.
Ved den sydlige kant i Skudehavnen og på nordsiden af metrobanen foreslås desuden et opfyld på cirka 7.700 kvadratmeter, hvor der skal etableres et naturpræget vildt kystlandskab.
Bebyggelsesstruktur og byggehøjder skal afklares nærmere i forbindelse med planprocessen. I startredegørelsen lægges der generelt op til bebyggelse i fire-syv etager og 16-24 meter højde med enkelte bygninger i op til 40-62 meter.
Læs også: Kontordomiciler skal bidrage til livet i Nordhavn
Endeligt arbejdes der med en andel af almene boliger på 40 procent.
Det forventes, at lokalplanen vil blive sendt i offentlig høring i oktober 2025 og endeligt vedtaget i februar eller marts 2026.
Strukturplanen for Nordhavn blev udarbejdet i 2009, men den blev senest revideret i 2023.
Nordhavn forventes først at være færdigudviklet i 2062. Til den tid vil der være omkring 35.000 beboere, 28.000 arbejdspladser og 3 millioner kvadratmeter byggeri. Aktuelt er der planlagt for omkring 870.000 etagemeter i den nye bydel.