Nu kan Fisketorvet udvides med 43.000 kvadratmeter

Nu kan Fisketorvet i København udvides med både boliger og butikker. Lokalplanen for det store projekt er vedtaget endeligt.

I den oprindelige plan skulle Fisketorvet udvides med 70.000 kvadratmeter, men der er skåret en luns af projektet i mellemtiden.

Nu ligger der til gengæld en godkendt lokalplan, der giver mulighed for at udbygge det 81.000 kvadratmeter store butikscenter med yderligere 43.000 kvadratmeter nybyggeri i form af både butikker og boliger.

Fisketorvet ejes af Unibail-Rodamco-Westfield, som har allieret sig med arkitekter fra Schmidt Hammer Lassen i forbindelse med det store byggeprojekt.

Det eksisterende detailhandelsareal i Fisketorvet udgør cirka 40.000 kvadratmeter. Med lokalplanen udvides detailhandelsarealet med op til 5.000 kvadratmeter, der primært placeres i forbindelse med den nye indgang fra metropladsen og i stueetager mod metropladsen og en kolonnade langs Kalvebod Brygge.

Læs også: Nyt hotel ved Kalvebod Brygge på tegnebrættet

Visualisering, der viser et eksempel på et nybyggeri i overensstemmelse med lokalplanen set fra Kalvebod Brygge mod sydvest. Visualisering: Schmidt Hammer Lassen Architects.
Visualisering, der viser et eksempel på et nybyggeri i overensstemmelse med lokalplanen set fra Kalvebod Brygge mod sydvest. Visualisering: Schmidt Hammer Lassen Architects.

Den forestående udvidelse blev endeligt godkendt af politikerne i borgerrepræsentationen den 19. september.

Samtlige partier stemte for en indstilling om at vedtage lokalplanen, men De Konservative påpegede dog, at projektet rummer “tre tidsler”.

– Det Konservative Folkeparti kommer til at støtte indstillingen, da der samlet set er tale om en ganske fornuftig indstilling, hvor vi faktisk skaber et fint byrum med nogle gode muligheder for både borgere og erhvervsliv, sagde Morten Melchiors, der er gruppeformand for Konservative, inden han kom til de tre tidsler.

Ifølge den konservative gruppeformand etableres der for få parkeringspladser til de kommende boliger og for få parkeringspladser til erhvervslivet.

Visualisering, der viser et eksempel på et nybyggeri i overensstemmelse med lokalplanen set fra Havneholmen. Visualisering: Schmidt Hammer Lassen Architects.
Visualisering, der viser et eksempel på et nybyggeri i overensstemmelse med lokalplanen set fra Havneholmen. Visualisering: Schmidt Hammer Lassen Architects.

– Og for det tredje, så mener vi ikke, at der er nogen grund til at have almene boliger i området, lød det fra den konservative gruppeformand.

Lokalplanen giver mulighed for, at der kan bygges mellem 3.200 og 9.300 kvadratmeter nye lejligheder, hvoraf 25 procent skal være almene boliger.

Der etableres cirka 220 nye parkeringspladser til biler og cirka 1.500 nye cykelparkeringspladser, når området er fuldt udbygget. Hertil kommer 200 cykelparkeringspladser på metropladsen. Nye bilparkeringspladser skal etableres i konstruktion. Det vil sige i parkeringsetager i Fisketorvet.

Læs også: De går sammen om udvikling af boligbyggeri i Sydhavnen

I forbindelse med den eksisterende bebyggelse er der etableret omkring 600 cykelparkeringspladser og cirka 1.570 parkeringspladser til biler.

Visualisering, der viser et eksempel på et nybyggeri i overensstemmelse med lokalplanen set fra Carsten Niebuhrs Gade overfor Havneholmen. Visualisering: Schmidt Hammer Lassen Architects.
Visualisering, der viser et eksempel på et nybyggeri i overensstemmelse med lokalplanen set fra Carsten
Niebuhrs Gade overfor Havneholmen. Visualisering: Schmidt Hammer Lassen Architects.

Herudover er der deklareret 28 bilparkeringspladser hørende til nabobebyggelser.

De Konservative stillede to ændringsforslag om henholdsvis flere parkeringspladser samt om ikke at stille krav om almene boliger udover studieboligerne. Begge forslag blev nedstemt.

Udvidelsen af Fisketorvet vil blive gennemført i flere etaper, da der ikke er meget plads at rutte med i området. Butikscentret ligger klemt inde mellem kontordomicilerne på Havneholmen, Trafiktårnet og de iøjnefaldende “Kaktustårne”.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling