Ny bro i Randers kan bane vej for byudvikling

Klimabroen i Randers har et samlet budget på 559 millioner kroner. Broen kan bane vej for videre udvikling af Flodbyen.

Debatten om Klimabroen over Randers Fjord fandt sted i januar-februar 2024. Kommunens forvaltning modtog i den forbindelse 72 idéer og forslag, og de skal nu undersøges nærmere.

Det har politikerne i byrådet besluttet på et møde den 28. oktober 2024, skriver Randers Kommune i en pressemeddelelse.

– Derfor gennemfører vi en række supplerende undersøgelser i forbindelse med den videre planlægning. Klimabroen er et meget stort anlægsprojekt og afgørende for, at vi kan fortsætte den gode udvikling i Randers Kommune og realisere Flodbyen. De input, vi får, er med til at sikre, at vi får lavet det bedst mulige projekt, udtaler borgmester i Randers, Torben Hansen (S).

Læs også: AP Pension køber endnu en grund i Flodbyen Randers

De supplerende undersøgelser vil se på mulige alternative vejforløb til og fra Klimabroen på nordsiden af fjorden ved at forlænge Toldbodgade til Tjærbyvangsvej. Muligheden for at etablere en stiforbindelse under Klimabroen nord for fjorden vil blive undersøgt, og der vil blive arbejdet videre med forskellige fremtidsscenarier for lystbådehavnen, der i dag ligger hvor Klimabroen skal gå i land, oplyser kommunen.

– De supplerende undersøgelser vil give svar på nogle væsentlige spørgsmål. Samtidig begynder forvaltningen nu også arbejdet med at lave et kommuneplantillæg og en miljøvurdering af planlægningen, udtaler Claus Berggren (V), der er formand for erhvervs- og planudvalget.

Undersøgelser af trafik og vejprojekter

Flodbyen i Randers. Visualisering: C.F. Møller Architects.
Flodbyen i Randers. Visualisering: C.F. Møller Architects.

De supplerende undersøgelser omfatter også en proces med beboere for at hindre smutvejskørsel mellem Udbyhøjvej og Dronningborg Boulevard.

Trafikken i krydset Dronningborg Boulevard/Østervangsvej vil blive analyseret med henblik på at mindske kødannelser, og der vil blive lavet skitseprojekter af tiltag for at sikre fremkommeligheden og forbedre forholdende for lette trafikanter på det overordnede vejnet.

Endelig er der blandt andet behov for at opdatere den eksisterende trafikmodel fra 2019 til 2026 og en opdateret undersøgelse af behovet for støjafskærmning for at lave miljøvurdering og senere også miljøkonsekvensvurdering.

Læs også: AP Pension løfter sløret for kontor- og boligprojekt i Flodbyen Randers

– Klimabroen vil løse væsentlige udfordringer med trængsel i trafikken på vejene i Randers. Især på Randers Bro og Havnegade vil trafikken blive meget mindre, men til gengæld vil den stige på blandt andet Dronningborg Boulevard, noget af Udbyhøjvej og Clausholmvej. Her skal vi finde løsninger for at sikre fremkommeligheden de steder og for at generne for beboere bliver begrænset mest muligt, siger Frank Nørgaard (DF), der er formand for miljø- og teknikudvalget.

Klimabroen løser udfordringer og skaber muligheder

Nordre Havnebassin i Flodbyen i Randers. Visualisering: C.F. Møller Architects.
Nordre Havnebassin i Flodbyen i Randers. Visualisering: C.F. Møller Architects.

Klimabroen kommer til at bestå af en bro over fjorden, en dæmning over det nordlige havnebassin og en ny vej på nord- og sydsiden. Den har et samlet budget på 559 millioner kroner.

Til at gennemføre de supplerende undersøgelser har byrådet givet en anlægsbevilling på 3,5 millioner kroner finansieret af opsparingen til Klimabroen.

Klimabroen skal etableres, fordi den vil give en bedre afvikling af trafikken, den vil udgøre en væsentlig del af beskyttelsen af byen mod stormflod og oversvømmelse.

I kombination med udflytningen af Randers Havn er broen en forudsætning for realiseringen af Flodbyens kommende etaper, idet broen vil give adgang til havnepieren, som sammen med Sydhavnen indgår i den sidste og fjerde etape af Flodbyen.

Læs også: Access Invest køber det første byggefelt i Flodbyen Randers

Flodbyen strækker sig over et areal på 59 hektar ved Randers Fjord og omfatter en ny bydel med plads til 7-8.000 indbyggere.

Udviklingsplanen for den nye bydel er udviklet af Randers Kommune i samarbejde med Realdania, C.F. Møller Architects, Cushman & Wakefield RED, Colliers og A1 Consult. Udviklingen er opdelt i fire etaper.

Flodbyen Randers P/S udvikler de første to etaper. Når selskabet har løst sine opgaver og solgt alle arealer ud af selskabet om 25-30 år, vil det blive opløst.

De efterfølgende arealer i Flodbyen i tredje og fjerde etape kan udvikles af Randers Kommune, af et nyt arealudviklingsselskab eller i andre konstruktioner med eksterne partnere. Det vil der dog først blive taget stilling til på et senere tidspunkt.

De supplerende undersøgelser

Alternative linjeføringer

Undersøgelse af mulige alternative vejforløb til Klimabroen på nordsiden af fjorden ved at forlænge Toldbodgade til Tjærbyvangsvej. På nuværende tidspunkt er der lagt op til at forbinde vejen til og fra Klimabroen med Udbyhøjvej. Men muligheden for i stedet – eller som supplement – at forbinde vejen med Toldbodgade bliver undersøgt.

Mulig stiforbindelse under Klimabroen ved lystbådehavnen

Med en stiforbindelse vil fodgængere kunne undgå at skulle krydse vejen. Men da Klimabroen over Randers Fjord også sikrer byen mod stormflod, skal det undersøges, om der findes en mulig løsning, hvor stiforbindelsen ikke skaber et hul i beskyttelse af byen.

Scenarier for lystbådehavnen

Når Klimabroen etableres, skal der findes ny placering til de lystbåde, som ikke længere kan sejle ind i det nordlige havnebassin. Forvaltningen har udarbejdet en række scenarier, som repræsenterer forskellige økonomiske rammer for en løsning. I dialog med de berørte søsportsklubber vil forvaltningen arbejde videre med at finde den mest hensigtsmæssige plan.

I det videre arbejde ses blandt andet på scenariernes potentiale for at bevare et rekreativt miljø omkring det indre havnebassin ved fortsat at have et antal bådpladser her. Yderligere informationer om scenarierne kan findes på byrådets dagsorden fra mødet den 28. oktober – og snart på klimabroen.dk

Analyser og undersøgelser af trafikken i Dronningborg

  • Gennemførelse af proces i samarbejde med berørte beboere for hindring af smutvejskørsel mellem Udbyhøjvej og Dronningborg Boulevard
  • Analyse af trafikafvikling i krydset Dronningborg Boulevard/Østervangsvej med henblik på at mindske kødannelser i krydset

Afledte vejprojekter

Udarbejdelse af skitseprojekter for afledte projekter på det overordnede vejnet med henblik på at belyse muligheder for at forbedre forholdene for de lette trafikanter og for at forbedre trafikafviklingen, herunder:

  • Etablering af cykelstier langs Clausholmvej i Kristrup
  • Ombygning af krydset Udbyhøjvej/Dronningborg Boulevard
  • Etablering af venstresvingsbane på Clausholmvej ved Holger Danskes Vej
  • Indrykket busstoppested på Clausholmvej

Øvrige undersøgelser som forberedelse til miljøvurdering og miljøkonsekvensvurdering

  • Opdatering af eksisterende trafikmodel fra 2019 til 2026
  • Opdateret undersøgelse af behov for støjafskærmning samt en eventuel afskærmnings omfang og placering
  • Afklaring af nødvendigt vidensgrundlag forud for miljøkonsekvensvurdering og habitatvurdering samt evt. igangsætning af dataindsamling
  • Supplerende undersøgelse af muligheder for håndtering af sediment fra anlæg af dæmningsdelen af Klimabroen.

Kilde: Randers Kommune.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling