Odense Havn har af staten købt det lukkede forsøgsgartneri ved Årslev på Midtfyn og vil for 4-5 milliarder kroner udvikle området til en højteknologisk og bæredygtig logistikhub. Det skriver havnen i en pressemeddelelse.
Odense Dry Port skal sikre, at havnens store kunder inden for vindmølle- og offshore industrien får mulighed for at have større lagre af de mest nødvendige dele tæt på deres produktion, fremgår det. Med Odense Dry Port kan lager- og logistikdelen flyttes væk fra havnearealet.
– Jeg ser placeringen i Årslev som en vigtig brik til, at vi herhjemme overhovedet kan lykkes med at producere de vindmøller og levere de grønne kvantespring, der kan give hele verden den bæredygtige energi, den har behov for, udtaler Odense Havns administrerende direktør Carsten Aa.
– Meningen er, at alt på og udenom pladsen skal tænkes grønt. Her er god adgang til el- eller brint-lastbiler via motorvejen, og på sigt kan vi arbejde med at bruge jernbanen, fordi sporene går lige forbi, og her er med tiden plads til, at transport-droner let kan komme til og fra, som vi har så meget behov for, siger Carsten Aa.
Odense Dry Port kommer til at ligge klos op ad motorvejen og jernbanen og skal efter planen rumme op mod 500.000 kvadratmeter bygninger, som udstyres med moderne robot- og droneteknologi, som Fyn og Odense i forvejen er førende inden for.
Odense Dry Port bliver placeret i et område, der er næsten ligeligt fordelt mellem Odense Kommune og Faaborg-Midtfyn Kommune.
– Den kæmpestore havneudvidelse, som havnen planlagde i 2008, stod færdig i 2020, og er i dag allerede afgørende for havvindmølleproduktionen. Derfor bliver Odense Dry Port en vital facilitet, fordi den kan styrke logistikken ind til den samme produktion på havnen. Det gør forsyningskæderne robuste bag den grønne omstilling, siger borgmester i Odense Kommune, Peter Rahbæk Juel (S).
Odense Dry Port skal forbedre vilkår for grøn omstilling
I maj præsenterede Danmark, sammen med Holland, Tyskland og Belgien, en plan om, at de fire lande tilsammen vil opføre 10.000 vindmøller på Nordsøen frem mod 2050. En plan der skal sikre Danmark og EU større uafhængighed af specielt den russiske energiforsyning. Etableringen af Odense Dry Port vil være en væsentlig del af den optimering, mener Klima-, Energi og Forsyningsminister, Dan Jørgensen (S).
– Energiforsyningen i Europa skal væk fra fossile brændstoffer. Derfor er det regeringens plan at femdoble produktionen af strøm fra havvind i Danmark inden 2030. Men hvis vi skal nå de ambitiøse mål, har vi brug for innovative virksomheder, der rent faktisk kan få møllerne ud og snurre på havet, udtaler ministeren i pressemeddelelsen.
Odense Havns administrerende direktør Carsten Aa ser Odense Dry Port som løsningen på et behov, der bliver mere og mere akut.
– Epidemier og krige har fået industrierne til at tænke sig om. Det er livsnødvendigt for at kunne nå verdens mål at opbygge lagre for vigtige komponenter og dele i nærheden af betydningsfulde industrier, der skaber bæredygtig udvikling og produktion. Man kan ikke bare længere regne med, at tingene ankommer til fabrikken til tiden fra den anden side af kloden. Det katastrofale er jo, at hele den grønne omstilling kan blive sat i stå, hvis virksomhederne ikke kan producere de kæmpestore vindmøller og deres fundamenter, slutter Carsten Aa.
Odense Havn skal nu i dialog med de to kommuner om at få de nødvendige tilladelser på plads så hurtigt som muligt, inden planerne for arkitekturen og de teknologiske og miljømæssige løsninger kan omsættes til virkelighed.
Fakta om Odense Havn
Odense Havn er Nordeuropas største produktionshavn inden for offshore vind.
Odense Havn er et aktieselskab, og Odense Kommune ejer 100 procent af aktierne.
Havnen råder over 7,5 millioner kvadratmeter erhvervsjord og 200.000+ kvadratmeter bygninger samt moderne og effektivt materiel, herunder den markante portalkran, der kan løfte 1.200 tons og verdens største mobile havnekran.
Der er 150+ virksomheder på havnen, og de bidrager med 6.000+ jobs.
Virksomhederne på havnen omsætter årligt over 10 milliarder kroner.
Kilde: Odense Havn.