Transportminister Thomas Danielsen (V) blev fredag den 21. april præsenteret for Hvidovre Kommunes ønske om at få udskudt den planlagte udvidelse af Amagermotorvejen med to år. Kommunen vil have undersøgt, hvordan en overdækningsløsning kan integreres i planerne, lyder det i en pressemeddelelse.
– Vi mener, at når nu motorvejen skal udvides, så kan vi lige så godt indtænke de bedste og grønneste løsninger fra start. Jeg oplevede, at ministeren var meget lydhør og interesseret i projektet med motorvejsoverdækning og de potentialer, det rummer, udtaler kommunens borgmester Anders Wolf Andresen (SF).
– Han havde dog også nogle bekymringer ift. konsekvenserne af at udskyde motorvejsudvidelsen, for eksempel risikoen for større flaskehalse og afledt trafik andre steder, og dem skal vi selvfølgelig adressere, lyder det fra borgmesteren.
Transportministeren opfordrede Hvidovre Kommune til at dele sine erfaringer og forstudier med Vejdirektoratet, som netop er i gang med et mulighedsstudie om overdækning af bynære motorveje. Opfordringen blev grebet af borgmesteren, skriver Hvidovre Kommune.
Hvidovre Kommune har blandt andet fået udarbejdet er skitseforslag for en overdækning af Amagermotorvejen fra den vestlige del af Amager Fælled, over Kalvebod-broerne til motorvejskrydset i Avedøre – en strækning på 7,1 kilometer. De foreløbige beregninger viser, at en sådan overdækning kan reducere antallet af støjplagede boliger med helt op til 7.000 boliger. Og hvis man dækker det med solceller, kan der genereres 72 megawatt grøn energi om året. Det svarer til 50.000 borgeres årlige elforbrug, skriver Hvidovre Kommune.
Borgere og Ørsted bakker op
Fredagens ministermøde foregik hos Mette Damgaard, der er talsperson for borgergruppen “Stop Støjforureningen i Hvidovre Syd”. Ifølge Hvidovre Kommune fortalte hun blandt andet transportministeren om de udfordringer, hun og andre borgere oplever med støj fra motorvejen.
Med ved mødet var også Lars Hansen, programdirektør hos energiselskabet Ørsted, som støtter arbejdet med at få overdækket motorvejen med solceller. Ørsted mangler nemlig solenergi til produktionen af energiformen Power-to-X på Avedøre Holme og vil derfor gerne aftage solenergien fra en overdækning. Der mangler generelt arealer til solenergianlæg i Storkøbenhavn, og placeringen af solceller på Amagermotorvejen er optimal for Ørsteds værk på Avedøre Holme.
– Projektet med en motorvejsoverdækning kan være en rigtig stor gevinst for både borgere, klimaet og vores lokale erhvervsliv, så vi arbejder ufortrødent videre. Erfaringerne fra en overdækning af Amagermotorvejen vil også kunne bruges på andre motorvejsstrækninger, for eksempel ved Holbækmotorvejen, udtaler Anders Wolf Andresen.