Skeptisk politiker sender plan for knap 200 boliger ved Friheden Station i høring

Lokalplan for projekt med næsten 200 lejligheder og en Netto-butik på Hvidovrevej og Gammel Køge Landevej er sendt i offentlig høring.

AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Innovater står bag boligprojekt med 200 lejligheder og en Netto-butik på Hvidovrevej og Gammel Køge Landevej. Foto: Hvidovre Kommune.
Innovater står bag boligprojekt med 200 lejligheder og en Netto-butik på Hvidovrevej og Gammel Køge Landevej. Foto: Hvidovre Kommune.

Innovater står bag et projekt med 15.200 kvadratmeter boliger samt 1.500 kvadratmeter butikker og café på hjørnet af Hvidovrevej og Gammel Køge Landevej.

Projektudvikleren har indgået en betinget aftale med Hvidovre Kommune og Brødrene A&O Johansen om køb af ejendommene på Hvidovrevej 432-438 og Gammel Køge Landevej 362.

På det seneste møde i kommunalbestyrelsen i Hvidovre Kommune besluttede et flertal af politikerne at sende et lokalplanforslag for projekt i offentlig høring.

Lokalplanen er udarbejdet på baggrund af et revideret skitseprojekt der blev godkendt af By- og Planudvalget den 8. januar 2024.

Bortset fra Enhedslisten stemte alle politikere for at sende lokalplanforslaget i høring, men det er ikke ensbetydende med, at Innovater skal regne med at få grønt lys til projektet, påpegede medlem af By- og Planudvalget, Mikkel Dencker (DF), på kommunalbestyrelsesmødet.

Innovater står bag boligprojekt med 200 lejligheder og en Netto-butik på Hvidovrevej og Gammel Køge Landevej. Illustration af facaden mod Gammel Køge Landevej af Sweco Architects.
Innovater står bag boligprojekt med 200 lejligheder og en Netto-butik på Hvidovrevej og Gammel Køge Landevej. Illustration af facaden mod Gammel Køge Landevej af Sweco Architects.

– Vi har jo i By- og Planudvalget stemt for at sende lokalplanforslaget her i høring, og det stemmer vi også for at gøre i dag. Men jeg må sige, at jeg på ingen måde kan garantere, at vi ender med at stemme for, at det bliver vedtaget i den sidste ende, sagde han.

I lokalplanlægningen har Innovater i samarbejde med Sweco Architects været nødt til at revidere projektet yderligere, fordi det ikke overholder Miljøstyrelsens gældende grænseværdier for trafikstøj. Specifikt er der tale om overskridelse af det maksimalt tilladte støjniveau på de opholdsaltaner, der oprindeligt var vist på bygningernes facader mod Hvidovrevej og Gammel Køge Landevej.

Ændringerne har ikke haft en positiv indflydelse på projektets arkitektur, lod Mikkel Dencker på kommunalbestyrelsesmødet forstå.

– Projektet er ved at antage et omfang, som er meget voldsomt stort, plus at der er kommet en ændring af facaden ud mod Hvidovrevej og Gammel Køge Landevej, som bestemt ikke er en positiv ændring i forhold til, hvad det har været tidligere i projektets historik. Jeg synes faktisk, at det er grimt, sagde han.

Innovater står bag boligprojekt med 200 lejligheder og en Netto-butik på Hvidovrevej og Gammel Køge Landevej. Illustration af facaden mod Hvidovrevej af Sweco Architects.
Innovater står bag boligprojekt med 200 lejligheder og en Netto-butik på Hvidovrevej og Gammel Køge Landevej. Illustration af facaden mod Hvidovrevej af Sweco Architects.

– Men nu kan vi sende det i høring, og så kan vi jo høre, hvad borgerne siger til det. Det kan jo godt være, at der er et massivt flertal fra borgerne, som synes, at det er fantastisk, lød det i en lettere sarkastisk tone fra politikeren.

Formålet med lokalplanen er at skabe et centerområde, hvor der kan bygges 193 nye lejligheder tæt på Friheden Station, ligesom den eksisterende Netto-butik fastholdes på stedet.

Lokalplanforslaget stiller krav til, at nyt nybyggeriet opføres som randbebyggelse i 6-12 etager, så der centralt i bebyggelsen skabes rum til et fælles udeareal på et hævet betondæk i første sals højde. Derudover indeholder skitseprojektet minimum én tagterrasse.

Desuden stilles der i lokalplanen krav til, at etagebyggeriet opføres med variation i højder og placeres med forskydninger langs Hvidovrevej og Gammel Køge Landevej.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling