Ifølge en pressemeddelelse fra Børneloppen er det gennem det seneste år, hvor krisen har lagt pres på økonomien især blandt børnefamilierne, blevet populært at købe og sælge brugt. Det har man tydeligt mærket hos genbrugskæden, hvor omsætningen er steget med 20 procent i løbet af 2022. Det har sat skub i ekspansionsplanerne, og allerede i løbet af 2023 vil kæden åbne fem nye forretninger.
– Vi bliver simpelthen spurgt af kunderne, om vi ikke kan komme til den ene eller anden by og åbne en forretning. Der er en efterspørgsel, vi ikke har set mage til før, så det er nu, vi skal være der, så vi får lært danskerne, at genbrug er godt både for pengepungen og miljøet, også når krisen aftager, udtaler Johanna Kiel, der er en af idékvinderne bag Børneloppen.
Genbrugskæden er derfor gået på jagt efter de rette lokationer og franchisetagere i blandt andet Herning, Sønderborg, Horsens, Frederikssund, Køge og på Amager.
Trods medvinden det seneste års tid, er man hos Børneloppen bevidst om, at konceptet også har digitale konkurrenter. Tøj, sko og tilbehør er nemlig den mest shoppede kategori blandt danskerne online, ifølge de seneste tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse, og familier med småbørn er tilmed dem, der fylder den digitale indkøbskurv flest gange på en måned.
– Vi gør meget for at være repræsenteret på nettet, selvom man ikke kan shoppe online. Man kan se beskrivelser af, hvad der er på “lager” i den enkelte forretning, og styrken er jo, at man i butikken kan se, føle og mærke kvaliteten af det, man gerne vil købe. Så vi skal fange folk på skærmen og have dem ud til vores fysiske butikker, siger Johanna Kiel.
– Vi er et franchisekoncept, og det betyder, at der i hver forretning står en selvstændig ejer og ildsjæl og laver kaffearrangementer for mødregrupper, ansigtsmaling, babymassage eller hvad vedkommende nu finder på. Den lokale Børneloppe bliver børnefamiliernes sted, hvor de også kan komme og lade børnene hygge sig i vores velindrettede legerum, mens de voksne shopper. Når småbørnsfamilien har været hos os første gang, så ser vi dem i langt de fleste tilfælde igen og igen enten som købere eller sælgere.
Koncept født af krise
Hele idéen om at lave loppesupermarkedet, hvor kunderne kan booke en stand og via den få solgt deres brugte sager, opstod i recession i Johanna Kiels hjemland, Finland, i 1990’erne. Derfor giver det ifølge hende fin mening, at konceptet vokser i disse tider, men det betyder ikke, at der skal hviles på laurbærrene.
– Når pengene er små, bliver vi jo nødt til at få dem til at holde længere, og det er her vi skal sætte ind for at ændre på nogle vaner i forhold til genbrug. Vi skal udnytte vores vækst nu og gøre køb og salg i Børneloppen tilgængeligt for endnu flere, så vi også er top of mind, når krisen er forbi, siger Johanna Kiel.
I 2022 åbnede Børneloppen forretning nummer 11 og 12 i Danmark i henholdsvis Tilst og Næstved. Planen er at udvide med fem forretninger hvert år, indtil konceptet er bredt repræsenteret på Danmarkskortet med cirka 30 butikker i alt.