Økonomidirektør Jonas Hoffenberg fra Viebke & West. Foto: PR.
Økonomidirektør Jonas Hoffenberg fra Viebke & West. Foto: PR.

For de færreste virksomheder i byggebranchen gik 2022 som forventet, og det gælder også malerfirmaet Viebke & West. Prisstigninger, leveranceproblemer i de øvrige dele af værdikæden og udskudte projekter gjorde, at det budgetterede resultat ikke blev nået, om end der fortsat var tale om en lille fremgang i omsætningen i forhold til det foregående år.

Opbremsningen i andet halvår af 2022 har dog ikke fået økonomidirektør Jonas Hoffenberg til at sænke forventningerne til resultaterne for det netop påbegyndte 2023, hvor han og den øvrige ledelse har budgetteret med en omsætningsstigning på 30 procent. Og indtil videre er året er skudt i gang efter planerne, lyder det i en pressemeddelelse fra virksomheden.

– Allerede på dette tidlige tidspunkt af 2023 har vi samme ordrebog, som vi havde for hele 2022, udtaler Jonas Hoffenberg.

– En del af det skyldes naturligvis en vis ’ketchup-effekt’ fra anden halvdel af sidste år, da mange projekter blev udskudt til nu, men generelt mærker vi lige nu ikke til nogen særlig afmatning på erhvervs- og projektmarkedet, som er vores fokusområde. Der er masser af nye entrepriser og kontrakter at byde ind på.

2022 bød på en del udfordringer primært grundet udskudte projekter, som i mange tilfælde skyldtes manglende leveringssikkerhed i andre dele af byggeprojektet. Som en af de aktører, der ligger i den sidste del af projekterne, så påvirkede det naturligvis også Viebke & West, der derfor stod med en del medarbejdere, der ikke var arbejde til.

I stedet for at udstikke fyresedler valgte Viebke & West at sende de overskydende medarbejdere ud på andre igangværende projekter, så man kørte med overkapacitet.

– For os er det essentielt for vores virksomhed og vores kunderelation, at vi har dygtige medarbejdere. Derfor var det vigtigere at beholde vores gode og kompetente folk og dermed stå godt rustet, når der atter kom gang i projekterne, end at skære til på kort sigt. Så måtte det hellere koste lidt på bundlinjen, udtaler Jonas Hoffenberg.

Bæredygtighed skal bidrage til vækst

I november sidste år styrkedes Viebke & West på en vital post, da Kenneth Johansen med mange års erfaring fra branchen tiltrådte som ny administrerende direktør. Da han startede, pegede han på fortsat vækst og den bæredygtige satsning som to afgørende fokusområder.

Og netop initiativer, der skal fremme bæredygtigheden, bliver en vigtig vej til den fremtidige vækst for malerfirmaet, hvilket også er grunden til, at arbejdet med den grønne omstilling ligger placeret helt oppe hos den administrerende direktør.

– Miljø er en mærkesag for vores virksomhed. Malerfaget er et gammelt hæderkronet fag, som har mange traditioner – dem vil vi gerne holde i hævd, men samtidig udfordre på positiv vis ved hjælp af innovationer. Vi planlægger derfor at bruge 2023 på at teste en del nye initiativer, som vi mener vil revolutionere vores branche, afslutter Jonas Hoffenberg.