Efter 10 års byggeri rykker Nordhavn fortsat

For 10 år siden blev det gamle industriområde åbnet for offentligheden. Siden er der sket en del, men Nordhavn er langt fra færdigudviklet.

Indtil for 10 år siden var Nordhavn et lukket industriområde, men den 31. august 2014 blev hegnet rundt om Århusgadekvarteret fjernet, og københavnerne kunne traske nysgerrige rundt i det dengang forblæste byudviklingsområde.

Ikke så lidt vand er løbet gennem Øresund siden da.

Nordhavn har nu omkring 6.300 indbyggere, og store og små pensionskasser og finansselskaber har kontordomiciler i bydelen, ligesom adskillige større og mindre arkitektvirksomheder har adresse i udviklingsområdet.

På hjørnet af Sundkrogsgade og Helsinkigade kommer metrotoget pludseligt op fra undergrunden og glider det sidste stykke på højbane hen til Orientkaj Station.

Læs også: Projektleder skal arbejde med byliv i Nordhavns kommende etaper

I alt 800.000 etagemeter byggeri er blevet udviklet og planlagt, mens hvide siloer og røde pakhuse har fået nye funktioner gennem omdannelser og renoveringer.

Der er blevet anlagt byrum, promenader, gader, kanaler og broer, ligesom der er blevet bygget butikker, restauranter, hoteller og parkeringshuse. En retsbygning og en international skole er blevet opført, og alligevel er udviklingen først lige begyndt.

Tirsdag den 3. september bliver der dog taget en lille puster i en times tid, når By & Havn ifølge en pressemeddelelse inviterer til fejring af 10-året for bydelens åbning i tidsrummet fra klokken 16.30 til 17.30.

– Nordhavn er virkelig blevet en bydel, mange københavnere er glade for. Her er der gode rammer for et godt hverdagsliv – med havet som tætteste nabo, metro og butiksliv. Og så er det blevet en destination for resten af byen, udtaler Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S).

På Helsinkigade og Rostockgade kan man både støde på de dyre jakkesæt og den stereotype københavnerhipster, men det er ikke nogen hemmelighed, at boligpriserne i Nordhavn ligger på et niveau, der holder de fleste fra at kunne bosætte sig i bydelen. Det vil man dog forsøge at gøre noget ved.

– Nu står vi overfor udviklingen af den ydre del af Nordhavn, som blandt andet kommer til at rumme en stor grøn park lige ud til Øresund og 40 procent almene boliger. Så der er på alle måder noget at fejre og glæde sig til fremover, udtaler Sophie Hæstorp Andersen.

Bygningspræmiering fejres

Kontorejendommen Portland Towers i Århusgadekvarteret i Nordhavn i København. Foto: Dansk Byudvikling.
Kontorejendommen Portland Towers i Århusgadekvarteret i Nordhavn i København. Foto: Dansk Byudvikling.

I foråret vandt byplanlægningen af Århusgadekvarteret Københavns Kommunes bygningspræmiering. Prisen er en plakette af kobber, der vil blive sat op, når 10-året for åbningen af Nordhavn fejres.

– Når man kigger på billeder af Nordhavn for 10 år siden, er det et slidt og bart industriområde, hvor man ikke kan komme tæt på vandet. Kontrasten til i dag er udtalt, udtaler Anne Skovbro, administrerende direktør i By & Havn.

Læs også: Kontordomiciler skal bidrage til livet i Nordhavn

– Derfor er vi også glade for at have modtaget prisen, som er en anerkendelse af alle, der har været med til at sætte deres aftryk på Århusgadekvarteret i Nordhavn, og vi håber, at så mange som muligt vil komme og fejre dagen.

Nordhavn forventes først at være færdigudviklet i 2062. Til den tid vil der være omkring 35.000 beboere, 28.000 arbejdspladser og 3 millioner kvadratmeter byggeri. Så der er altså fortsat masser at tage fat på i udviklingsområdet.

Containerterminalen ved Levantkaj skal flyttes til Ydre Nordhavn, og så vil et nyt område, der er dobbelt så stort som Århusgadekvarteret, være klar til byudvikling.

Revideret strukturplan for Nordhavn

Volumenskitsen viser, hvordan Nordhavn kan se ud, når bydelen er færdigudviklet.
Volumenskitsen viser, hvordan Nordhavn kan se ud, når bydelen er færdigudviklet.

Århusgadekvarteret, der var det første område, som blev omdannet fra industri til by, er næsten afsluttet, Sundmolen er godt på vej og de næste kvarterer i Nordhavn er ved at blive planlagt.

By & Havn har senest i 2023 i samarbejde med Cobe, Sleth og Raw Mobility udarbejdet en revideret udgave af den oprindelige strukturplan for Nordhavn fra 2009.

Når strukturplanen revideres, skyldes det blandt andet, at der siden den sidste revision i 2018 er blevet truffet en række beslutninger, der har ændret nogle af forudsætningerne for byudviklingen i Ydre Nordhavn.

Læs også: Jönsson skal renovere gammelt pakhus i Nordhavn

I 2020 besluttede politikerne i borgerrepræsentationen eksempelvis, at det grønne område, Nordhavnstippen, skal bevares og udvides med 28 hektar. Tidligere var det planen, at der skulle bygges i området. I forlængelse af beslutningen om at bevare Nordhavnstippen måtte der desuden laves en ny linjeføring for forlængelsen af metroen, som forventes at blive anlagt på højbane og stå klar i 2030.

Den seneste strukturplan for Nordhavn.
Den seneste strukturplan for Nordhavn.

Der skal dog fortsat bygges omkring 2,2 millioner etagemeter i Ydre Nordhavn, hvor de kommende boliger fortrinsvis skal bygges i tre, fem og syv etager, mens erhvervsbygninger typisk skal bygges i seks etager.

Derudover kan der blive bygget højhuse i op til 80 meter. Der lægges således op til fortætning omkring de fremtidige metrostationer.

By & Havn stiller fortsat krav om, at byområder skal certificeres til DGNB Platin, mens de enkelte bygninger som minimum skal certificeres til DGNB Guld.

Udviklingsselskabet vil desuden stille krav til reduceret CO2-udledning i forbindelse med byggerierne. Eksempelvis vil der blive stillet CO2-reducerende krav til anlægsarbejdet gennem krav i udbud og krav om fossil- og emissionsfrie byggepladser.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling