Henning Larsen tegner oplevelsescenter i træ til Volvo

World of Volvo er navnet på det oplevelsescenter, som Henning Larsen Architects har tegnet for det svenske bilmærke, Volvo. Den 22.000 kvadratmeter store trækonstruktion er allerede ved at blive rejst i det centrale Göteborg.

Henning Larsen har sat stregerne til oplevelsescentret, World of Volvo, som det svenske bilmærke er i gang med at bygge langs Mölndalsåen i Gøteborg. Det 22.000 kvadratmeter store byggeri opføres i træ. Det oplyser den danske tegnestue i en pressemeddelelse, hvor Søren Øllgaard, Design Director Europe og partner hos Henning Larsen, ikke lægger skjul på, at der er tale om et særligt projekt.

– Med sine dybe rødder i skandinavisk kultur, fra landskaber til arkitektonisk tradition, har World of Volvo givet os mulighed for at udforske forhold mellem by, bygning og natur, udtaler han i pressemeddelelsen.

Henning Larsen vandt i slutningen af 2018 en interviewkonkurrence om projektet. Baggrunden er, at World of Volvo vil forene de to datterselskaber Volvo Group og Volvo Cars i én bygning.

– Det har været vores ønske at World of Volvo bliver et vartegn, et nyt ikon og en destination i Göteborgs centrum, siger Magnus Wrahme, der er administrerende direktør hos World of Volvo, om den nye bygning, som skal blandt andet skal danne ramme om udstillinger, foredrag, konferencer og musik samt mad, drikke og shopping.

World of Volvo forventes at være færdigbygget i slutningen af 2023 og åbent for besøgende i 2024.

Bygningen er designet med udgangspunkt i det svenske koncept “Allemansrätten”, der betegner den grundlæggende ret, som alle borgere deler til naturen: retten til at færdes frit på ethvert sted (offentligt eller privat), så længe man viser hensyn til naturen og til andre. Denne grundsætning er ikke bare en rettighed, men en central del af den svenske selvforståelse, oplyses det i pressemeddelelsen.

Overordnet er bygningen disponeret med en cirkulær form. Projektet er designet med reference til et træ på en bjergside, hvor ”bjerget” er landskabet og bygningens base, mens ”træet” udgør selve bygningen med de buede søjler, der udgør træstamme og trækrone.

Ud af ”bjerget” vokser tre store “træer” med stammer store nok til at indeholde udstillingsrum, lodret cirkulation og servicefunktioner. Det åbne rum mellem træerne efterlades stort set tomt, bortset fra skulpturelle trapper, der forbinder niveauerne og udstillingsgenstande, som strøs ud over gulvet. Den store gulv-til-loft glasfacade skal få det indvendige rum til at smelte sammen med naturen udenfor.