Jurister fra Aarhus Kommunes juridiske tilsyn i Borgmesterens Afdeling slår fast, at lovgivningen påbyder kommune at sikre, at der foreligger en byggetilladelse for alle lystbåde, som er helårsbeboede.
Det skriver kommunen i en pressemeddelelse.
Advokater fra Bech-Bruun er i en ekstern analyse af sagen kommet frem til samme konklusion, skriver kommunen.
Ikke nok med, at Aarhus Kommune er forpligtet til at sikre, at alle bådene har en byggetilladelse, så er det også kommunens pligt at skride hurtigt ind, hvis den finder ud af, at der er helårsbeboelse i lystbådene uden en byggetilladelse.
Læs også: Bådejere skal søge om byggetilladelse
Diskussionen er opstået på bagkant af en bred politisk interesse i byrådet i Aarhus for at understøtte alternative boformer som for eksempel “tiny houses” og husbåde.
For begge boligformer gælder dog, at det kræver byggetilladelse at bo der. Der har ifølge Aarhus Kommune været usikkerhed om, hvorvidt det også var gældende for helårsbeboelse på lystbåde. Men nu har juristerne altså talt.
Rådmand for Teknik og Miljø Nicolaj Bang (K) ser ikke anden udvej end at opfordre beboerne i de mange både til at søge byggetilladelse hurtigst muligt.
– Jeg havde helst set, at vi ikke skulle udstede byggetilladelser til bådene. Det synspunkt har været delt af flertallet i Teknisk Udvalg. Men når landets love siger, at det er et krav til os, så må vi efterleve det. Vi kan ikke begå bevidste lovbrud. Derfor er desværre ingen anden mulighed, end at bådejerne må i gang med at ansøge om byggetilladelse. Hvis de ikke søger, bliver de nødt til at flytte ud af bådene, udtaler Nicolaj Bang.
Læs også: Almene boliger og husbåde på Svanemølleholm i Nordhavn
Men deri ligger også et problem for både bådejere og for Aarhus Kommune. Der findes nemlig ikke nogen vejledning for, hvilke regler kommunerne skal bruge, når den skal udstede en byggetilladelse til en lystbåd.
Det konkluderer Bech-Bruun i sin gennemgang af sagen, og det er i overensstemmelse med vurderingerne fra både Aarhus og Københavns kommuner, der netop nu prøver at finde hoved og hale i, hvordan man udsteder en byggetilladelse til en båd.
– Vi vil nu gå i gang med at koordinere med både KL og Københavns Kommune for at få rejst dette problem med regeringen. Vi kan ikke sagsbehandle de indkomne ansøgninger, hvis vi ikke aner, hvilke regler vi skal bruge. Det betyder selvfølgelig, at sagsbehandlingen godt kan blive lang, men vi er nødt til at komme i gang, når loven påbyder det, siger Nicolaj Bang.
Reglementer for lystbådehavne skal gennemgås og skærpes
Både Bech-Bruun og Borgmesterens Afdeling i Aarhus Kommune konkluderer samtidig, at Aarhus Kommune er forpligtet til at sikre, at beboelsen i lystbådene foregår på en sikker måde, da havnene opererer med kommunalt tilskud. Det kan ske igennem havnenes regulativer.
Bech-Bruun anbefaler i den juridiske vurdering, at reglementerne for de enkelte lystbådehavne bliver gennemgået og skærpet, så de i videst muligt omfang imødegår de risici, der er forbundet med beboelse i lystbådehavnene herunder risikoen for brand.
Læs også: Ny planlov skal søsætte flere husbåde
Det bliver pointeret, at det er arbejde, der ikke kan afvente dialogen med ministeren, men bør sættes i gang med det samme.
Bech-Bruun pointerer, at Aarhus Kommune som ejer af Aarhus Lystbådehavn skal sikre en opdatering af reglementet for Aarhus Lystbådehavn, men også bør gå i dialog med de øvrige, selvejende lystbådehavne, om der er behov for skærpe reglementerne i de pågældende havne.
Aarhus Kommune vil nu kontakte de bådejere, der er tilmeldt med folkeregisteradresse på en lystbåd samt invitere FBLAK (Foreningen for Beboere på Lystfartøjer i Aarhus Kommune) til et møde om sagen.