Dagligvarekæden Lidl står bag et projekt med både et supermarked og et botilbud til borgere med handicap ved Elna Munchs Plads i Vanløse.
Ifølge forvaltningen passer projektet som fod i hose i forhold til kommuneplanens mål om at skabe rammer for 1.800 nye boliger til borgere med særlige behov frem mod 2031.
Forvaltningen vurderer, at der er behov for botilbuddet, og der er på nuværende tidspunkt ikke alternative projekter, der kan dække behovet, på bordet. Desuden påpeger forvaltningen, at projektet er med til at sikre alsidige indkøbsmuligheder i bydelen, og at et nedslidt byrum opgraderes.
Der var da heller ikke den store slinger i valsen, da politikerne på det seneste møde i Borgerrepræsentationen skulle tage stilling til, om et lokalplanforslag for projektet skulle sendes i otte ugers offentlig høring. Den gled let igennem uden nogen brok fra salen.
– Bygherre har anmodet om en lokalplan for Elna Munchs Plads for at opføre et nybyggeri med supermarked og en institution med botilbud samt at omdanne den eksisterende busvendeplads, konstaterede overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) på mødet i Borgerrepræsentationen, hvorefter lokalplanforslaget uden yderligere kommentarer og uden afstemning blev sendt i høring.
Lokalplanen skal give mulighed for en bebyggelse, der opføres i fem etager mod Ålekistevej og to etager mod Egholmvej.
Der etableres en 1.200 kvadratmeter stor dagligvarebutik i stueetagen, mens institution med botilbudsboliger for personer med handicap opføres på etagerne derover. Botilbuddet får et samlet etageareal på 3.200 kvadratmeter.
Desuden etableres et mindre pauserum på omkring 40 kvadratmeter til busselskabet Movia med offentligt tilgængeligt toilet.
Den eksisterende busvendeplads ombygges og tilpasses det nye byggeri, fremgår det af referatet fra mødet i Borgerrepræsentationen.
Københavns Kommune vil ikke stille krav om minimum 25 procent almene boliger i forbindelse med projektet, da der udover institutionen med botilbudsboliger ikke planlægges for boliger i området.
Lidl har i forbindelse med projektet i Vanløse allieret sig med Over Byen Arkitekter og Opland Landskabsarkitekter.
I modsætning til Aldi, der er i gang med at forlade Danmark, har Lidl formået at få fodfæste på det danske marked. Kæden åbnede de første 13 butikker i Danmark i 2005 og har aktuelt 139 danske butikker.
Målet er at nå op på 200 butikker i Danmark, og kæden er desuden i fuld gang med at få opført et 13.500 kvadratmeter stort hovedkontor i Danmark.
Den tyske dagligvarekæde er Europas største og den næststørste i hele verden efter Walmart. Lidl ekspanderer fortsat i Danmark og købte for nylig fire butikker af Aldi.