Nordsjællands største kommune: Arkitekturpolitik for rundkørsler og busskure

Der er udsigt til, at Gribskov Kommune får en arkitekturpolitik, selvom der ikke er fuld enighed om tiltaget blandt politikerne i byrådet.

En arkitekturpolitik kan være på vej i Gribskov Kommune. Det har Moderaterne foreslået, og derfor var sagen på dagsordenen på det seneste byrådsmøde.

– Hver dag træffer vi beslutninger, der former vores fælles omgivelser. Vi træffer beslutninger om nye rundkørsler, byrum, boligbyggeri og busskure. Og alt for ofte sker det sådan set uden, at vi har en tydelig arkitektonisk retning, lød det fra næstformand i Planudvalget, Pernille Søndergaard (M).

De to byrådsmedlemmer Helle Lund (LA) og Brian Lyck Jørgensen (DF) var ikke videre begejstrede for idéen om, at kommunen skal have en arkitekturpolitik.

– Jeg skal bare forstå, om KTM (Udvalget for Klima, Teknik og Miljø, red.) så skal have sager op om busskure rundt omkring i kommunen? Fordi så begynder det at blive rigtigt administrativt tungt, sagde Brian Lyck Jørgensen.

Et flertal uden om de to byrådsmedlemmer fra Liberal Alliance og Dansk Folkeparti besluttede dog at sende sagen videre til Planudvalget.

– Vi bør måske nedsætte et underudvalg i Planudvalget, som skal tage kontakt til samtlige lokalsamfund for at vi kan få en fyldestgørende arkitekturpolitik, sagde formand for Planudvalget, Bo Jul Nielsen (S).

Med et areal på næsten 280 kvadratkilometer er Gribskov Kommune den største kommune i Nordsjælland.

– Vi kan ikke lave en ensrettet arkitekturpolitik for hele vores kommune på samme tid. Vi er nødt til at spørge borgerne ude i lokalsamfundene, understregede Bo Jul Nielsen.

Han påpegede, at man i Planudvalget er klar til at gå i dybden med det kommende arbejde og slog desuden fast, at der næppe vil være et forslag til en ny arkitekturpolitik klar inden det kommende kommunalvalg i november 2025.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling