I marts 2023 indviede Vejdirektoratet den første ladepark langs de danske motorveje. Det foregik på rasteplads Lillebælt Syd på Fyn.
Et par måneder efter blev der også sat strøm til ladeparken på rasteplads Lillebælt Nord, som ligger på den modsatte side af motorvejen.
De to ladeparker har indtil videre været drevet af ladeoperatøren Clever, men efter at Vejdirektoratet har ophævet kontrakten med Clever, har opgaven med at drive ladestanderne været genudbudt.
Nu er vinderne fundet, og fra sommeren 2024 vil elbilisterne i stedet kunne lade strøm fra E:ON Drive Infrastructure, PowerGo B.V. og EWII’s ladestandere på de to ladeparker.
Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
– Udbuddet af ladeparkerne er denne gang blevet opdelt i fire delaftaler, så flere operatører har kunnet byde ind på, og dermed også vinde, opgaven. E:ON Drive Infrastructure, PowerGo B.V. og EWII endte med at løbe med sejren, og vi glæder os til det kommende samarbejde, siger projektleder Jesper Kaae fra Vejdirektoratet.
Læs også: Energiselskab vinder nordsjællandsk udbud af ladestandere til elbiler
Før Vejdirektoratet kan skrive kontrakt med ladeoperatørerne, skal der overstås en såkaldte stand still periode, der altid følger efter offentliggørelsen af tildelingen af en kontrakt på et udbud. Denne periode varer ti kalenderdage.
Det er politisk besluttet, at der fremover skal være minimum to ladeoperatører på statslige ladeparker, hvor der er mere end 16 ladepladser. Kravet skal være med til at øge konkurrencen.
Når de sidste ladepladser åbner på Lillebælt Nord og Syd, vil der være i alt 30 ladepladser på hver af ladeparkerne.
Vejdirektoratet sendte driften af de to ladeparker i udbud i begyndelsen af februar 2024. I alt bød 10 ladeoperatører ind på opgaven med at sætte ladestandere op i ladeparkerne på Lillebælt Syd og Lillebælt Nord.
Om ladeparkerne
Der er i øjeblikket 16 ladepladser i drift på hver af ladeparkerne. De resterende 14 ladepladser var sat til at åbne i 2025, men i genudbuddet har Vejdirektoratet åbnet op for, at ladeopratørene selv må vurdere, hvornår de sidste ladepladser skal åbne. Dog senest i midten af 2026.
Vejdirektoratet ophævede kontrakten med Clever i slutningen af 2023. Clever har drevet de to ladeparker midlertidigt og vil fortsætte med dette, indtil de nye ladeoperatører er på plads.
Ladeparkerne Lillebælt Nord og Syd er etableret med midler fra Infrastrukturplan 2035.
Kilde: Vejdirektoratet.