Hauke Thiessen, salgsdirektør og landechef i Swedoor i Danmark. Foto: PR.
Hauke Thiessen, salgsdirektør og landechef i Swedoor i Danmark. Foto: PR.
AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

I en tid, hvor ledigheden er højere end for få år tilbage, og virksomheder jagter de rigtige kompetencer, mener Hauke Thiessen, salgsdirektør og landechef i Swedoor og leder for omkring 450 medarbejdere, at evnen til at lykkes ikke kun handler om faglige kvalifikationer.

For ham er personlige egenskaber langt vigtigere end kompetencer, lyder det i en pressemeddelelse fra dørproducenten.

Ifølge de nyeste tal fra Danmarks Statistik er der omkring 86.139 ledige i Danmark, hvilket er cirka 20 procent flere end i 2022.

Ofte leder virksomhederne efter de helt rette kompetencer på CV’et, men for Hauke Thiessen er fleksibilitet, engagement og humor tre kvaliteter, som han aktivt søger i sine medarbejdere.

– Det handler om, hvordan du går til opgaverne og interagerer med teamet. Fleksibilitet i forhold til kundernes behov, engagement i det daglige arbejde og humor til at skabe en god og uformel stemning – jeg vægter attitude langt højere end kompetencer i et perfekt CV, udtaler Hauke Thiessen.

– Og jeg er overbevist om, at forretningsmæssig succes skabes gennem ambitiøse, viljestærke og uselviske ledere, som formår at motivere og udvikle medarbejdere, så de får lyst til at præstere.

I syv år har han stået i spidsen for Swedoors danske salgsorganisation og de sidste to år ligeledes som country manager. Han beskriver sig selv som en leder med høj energi og en uformel tilgang, hvor gensidighed er hans vigtigste værdi:

– Jeg forsøger at behandle folk, som jeg selv ønsker at blive behandlet. Det betyder også, at vi taler åbent om tingene – både de gode og de svære dialoger. Jeg bliver demotiveret af medarbejdere, der ikke er motiverede for at gå på arbejde. Derfor er jeg ikke bange for at gå forrest, motivere og vise vejen. Og så går jeg aldrig på kompromis med humoren – det giver os energi, skaber samhørighed og gør dagligdagen lettere.

Som salgsdirektør i Danmarks største dørvirksomhed leder han en organisation i en branche, der konstant forandrer sig. Han tror ikke på hierarkiske strukturer, men på nærvær og direkte kommunikation.

– Jeg vil have fingeren på pulsen. Hvis du vil forstå din forretning, skal du forstå og lytte til dine medarbejdere. Jeg er ikke en leder, der blot sidder på et kontor og sender mails. Jeg er ude og tale med medarbejderne og kunderne – det er der, man får de vigtigste indsigter og dermed kan gøre den største forskel, siger Hauke Thiessen.

Selvom han er øverste chef i Swedoors danske afdeling, er det gennem årene ikke blevet mindre vigtigt for ham at skabe og fastholde nære relationer til såvel medarbejderne som kunderne.

– Forhandling og kundedialog er noget af det, der giver mig allermest energi. Den bedste forhandling er, når begge parter føler, de har vundet, og når vi lykkes med at skabe reel værdi for kunden. Langvarige kunderelationer handler ikke kun om at sælge et produkt, men om at fjerne en byrde eller tilføje en værdi og dermed gøre samarbejdet til et partnerskab. Selv som 61-årig kan jeg stadig blive høj over, når en forhandling lykkes, og begge parter går tilfredse fra bordet, lyder det fra Hauke Thiessen.

Mennesker driver forretningen

Swedoor er i dag landets største dørproducent, der hører under den globale dørkoncern JELD-WEN, men det betyder ikke, at Hauke Thiessen tager noget for givet. Markedet konsolideres hastigt, hvilket øger transparensen, skærper konkurrencen og stiller højere krav til bæredygtighed og dokumentation.

Men selv i en tid præget af forandringer er hans strategi klar: At fastholde Swedoors position gennem konstant udvikling, tæt kundedialog og en organisation, der reagerer hurtigt på forandringer.

– Man skal være skarp på, hvad der driver forretningen – og det er mennesker. Hvis vi mister evnen til at lytte, mister vi evnen til at være relevante. Det er dét, der skal drive os fremad, slutter Hauke Thiessen.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling