By & Havn har besluttet at annullere udbuddet på et fremtidigt landstrømsanlæg til krydstogtskibe, som efter planen skal stå færdigt inden udgangen af 2024. Det skriver udviklingsselskabet i en pressemeddelelse.
Anlægget etableres i et samarbejde mellem Københavns Kommune, By & Havn og Copenhagen Malmø Port (CMP), hvor By & Havn er bygherre på anlægget.
By & Havn har haft en samlet entreprise for et anlæg med i alt fem tilslutningspunkter i udbud – to tilslutninger på Langelinie og tre på krydstogtterminalen på Oceankaj i Ydre Nordhavn.
Der er kommet to tilbud, som begge overstiger budgettet med mere end 100 procent. Derfor har By & Havn meddelt de to bydere, at udbuddet annulleres. Den højere pris skyldes blandt andet den generelle prisudvikling og kompleksiteten af udbuddet.
– Det er ærgerligt, når et udbud skal gå om, men i dette tilfælde er tilbuddene meget langt fra det forventede, og der er derfor behov for, at vi kigger tingene igennem igen, så vi kan sikre et bedre tilbud og en bedre løsning, havnebygmester og anlægschef i By & Havn, Hans Vasehus.
Københavns Kommune, By & Havn og CMP er nu gået i dialog om, hvordan det kommende udbud kan laves, så man kan komme i gang med anlægsarbejdet og forsyningen af landstrøm til krydstogtsskibe, der anløber København. Det vides endnu ikke, om den aktuelle annullering af udbuddet kommer til at påvirke udrulningen af landstrøm tidsmæssigt.
By & Havn vil afsøge alle muligheder for, at etableringen fortsat kan ske inden for den forventende tidsramme, der er inden udgangen af 2024, skriver udviklingsselskabet.