Paul Schuler, fungerende administrerende direktør i Swisspearl (til højre) og Morten Rosager Andersen, Managing Director Nordics. Foto: PR.
Paul Schuler, fungerende administrerende direktør i Swisspearl (til højre) og Morten Rosager Andersen, Managing Director Nordics. Foto: PR.

I dag starter et nyt kapitel for Cembrit, der sidste år blev opkøbt af den schweiziske Swisspearl. Cembrit skifter nemlig navn til Swisspearl. Det skriver den danske byggematerialeleverandør i en pressemeddelelse.

Den nye identitet skal være med til at forløse synergierne og skabe mere værdi på tværs af særligt de europæiske markeder for den nye koncern, der har 2.400 medarbejdere og produktion på ni forskellige lokationer.

– Vores medarbejderstab og høje serviceniveau forbliver den samme, ligesom vores fokus på bæredygtighed stadig skal definere måden, vi driver vores forretning på. Under det nye navn styrker vi nu Swisspearl-brandet og løfter forretningen til et nyt niveau, forklarer Karsten Østergaard Larsen, markedsdirektør for tidligere Cembrit – nu Swisspearl Danmark.

Cembrits rødder strækker sig tilbage til 1927, hvor virksomheden under navnet Dansk Eternit startede produktionen af byggematerialer i Aalborg. Swisspearls historie går tilbage til slutningen af det 19. århundrede, hvor den familieejede, schweiziske virksomhed blev grundlagt.

Dermed fusioneres manges års traditioner og historie.

– Cembrit har været en væsentlig del af dansk og europæisk byggekultur gennem årtier, hvor både arkitekter, bygherrer og private er blevet inspireret af vores materialer. Det er derfor vigtigt, at vores værdier bevares og at vores rødder ikke glemmes, siger Karsten Østergaard Larsen.

Swisspearl-koncernen har medarbejdere i mere end 20 lande samt fabrikker i Schweiz, Østrig, Slovenien, Ungarn, Polen, Tjekkiet og Finland. Tidligere bestod Swisspearl-koncernen af Cembrit, Eternit og Swisspearl, men nu samles alle tre brands altså under samme navn og identitet.

Navneskiftet træder officielt i kraft den 1. april 2023.