Hver dag transporteres store mængder gods til og fra Skandinavisk Transport Center (STC), der ligger hvor motorvejene E20, E47 og E55 mødes.
I flere år har der været ambitioner om at bruge jernbanetransport til og fra transportcentret, og dette bliver nu en realitet takket være en ny lejeaftale mellem Køge Kommune og virksomheden C Rail.
Det skriver Køge Kommune i en pressemeddelelse.
– Det er langt mere klimavenligt at transportere gods med tog på jernbane end med lastbiler på vejene. Derfor er jeg meget glad for, at vi nu kan gøre det muligt at etablere transport med tog i regi af STC, udtaler kommunens borgmester Marie Stærke (S).
Læs også Udlejer 8.500 kvadratmeter logistikejendom i Taastrup
STC er i dag et af Danmarks størst sammenhængende erhvervs- og transportområder. Gennem de seneste år er transportcentret vokset fra 130 hektar til 250 hektar, og det rummer store virksomheder som Netto, Lidl, og Lemvig-Müller. Men noget har manglet.
– I de mere end de 20 år, som transportcentret har eksisteret, har det været svært at gøre planerne om jernbanetransport til virkelighed, fordi vi har manglet en operatør; men nu er der gode kræfter, der gerne vil, udtaler direktør for STC, Thomas Kampmann.
Grunden ejes af Køge Kommune, som nu har indgået en toårig lejeaftale med C Rail. I denne periode vil virksomheden undersøge muligheden for at etablere en moderne kombiterminal, hvor gods fra for eksempel trailere og containere kan omlastes mellem vej og bane.
Kim Laustrup, ejer og administrerende direktør i C Rail, understreger, at det er en central del af virksomhedens bidrag til den grønne omstilling at flytte mere gods fra vej til bane.
Læs også: De vil udvikle 190.000 kvadratmeter logistikejendomme i Bjæverskov
– Målet er at integrere jernbane- og vejtransport på en effektiv måde og dermed skabe et sammenhængende transportsystem, der tilgodeser både virksomheder og miljøet. Vi er overbeviste om, at dette samarbejde vil bidrage til at reducere CO2-udledningen og fremme mere bæredygtige transportformer i regionen, siger han.
Jernbanesporene er allerede på plads i området, og forbindelsen til hovedsporet mellem Køge og Roskilde er også etableret. Ifølge Thomas Kampmann skal der dog udvides med flere spor, før togtransporten til og fra området kan blive en realitet.
– C Rail har deres egne lokomotiver og er fuldkommen klar til at drive en trafik. Og mig bekendt ønsker flere at de virksomheder, der ligger i transportcentret at benytte jernbanen, hvis det bliver en mulighed, siger han.