Plan for 550 nye boliger og kontorer er klar

Lokalplanen for sidste etape af Søndre Havn i Køge er sendt i høring. Her er 65.000 etagemeter boliger, kontorer, restauranter og hotel på tegnebrættet.

AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

På 22 år er havnen i Køge blevet omdannet fra benhård industri til nybygget boligområde. Udviklingen af Køge Kyst sker gennem partnerselskabet Køge Kyst P/S, som ejes ligeligt af Køge Kommune og Realdania By & Byg.

Blandt investorerne i området er PensionDanmark, og de første 700 boliger på Søndre Havn i Køge er allerede bygget. Yderligere 65.000 kvadratmeter nybyggeri i form af boliger og 17.000 kvadratmeter kontor, restauranter, butikker og hotel kan inden længe være på vej.

Lokalplanen for de to sidste etaper af byudviklingsområdet – SH 5 og SH 6 – blev nemlig sendt i offentlig høring af politikerne i byrådet i Køge Kommune på det sidste byrådsmøde i 2024.

Lokalplanen omfatter også den midlertidige gæstemarina i havneslipset, som lovliggøres permanent, oplyser Køge Kommune i en pressemeddelelse.

Læs også: BG CEM vil bygge kontor og siloer på Køge Havn

– Det er kæmpestort, at vi nu kan sende sidste del af udviklingen af Køges skønne Søndre Havn i høring. Projektet er et flot eksempel på, hvordan det kan lykkes at ændre et bynært område til i langt højere grad at give glæde og rum til byen og borgerne, siger kommunens borgmester Marie Stærke (S).

Den del af Søndre Havn, som er omfattet af det nye lokalplanforslag, skal anvendes til boliger, kontor- og serviceerhverv, hoteller, offentlige formål, foreningsformål samt cafe/restaurant og detailhandel. Der vil kunne bygges cirka 65.000 etagemeter, hvoraf cirka tre fjerdedele kan være boliger. Det svarer til cirka 550 nye boliger.

Bilparkering på Søndre Havn skal primært ske i parkeringskældre, og med de mange nye funktioner på Søndre Havn forventes en øget trafik i området. Det betyder, at der er behov for, at klapbroen på Carlsensvej tilbageføres til sin oprindelige udformning, så den igen kan håndtere dobbeltrettet biltrafik.

Bygningerne nord for Søndre Havnevej kan i højere grad få karakter af pakhuse, som i nogen grad vil bryde med den karréstruktur, der ellers præger området. Langs havnefronten gives også mulighed for to højere tårnmotiver på henholdsvis 30 og 36 meter, som vil bryde områdets generelle højdegrænse på 24,5 meter.

Læs også: Nyt friplejehjem skal bygges i Køge Nord

De offentlige promenader langs havnen udformes som et dige, der vil yde beskyttelse på samme niveau, som den øvrige planlagte del af Køge Dige. Dog med undtagelse af de inderste dele af havneslipset, fordi der i regi af Køge Dige etableres en højvandsport på tværs af havneslipset, så de inderste dele af kajerne kan bevares som i dag.

Området ved roklubben bevares stort set som i dag, men da resten af området af hensyn til klimasikring og LAR-løsninger hæves, vil roklubben fremover ligge lidt lavere end naboerne – til gengæld med direkte adgang til vandet.

Der vil blive afholdt et borgermøde om både lokalplanen og kommuneplantillæget tirsdag den 14. januar 2025, klokken 19-21 i kantinen på Køge Rådhus.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling