Den optimale placering af Ny Næstved Havn er ifølge udflytningsplanen på Ydernæs imellem NK Forsyning og lystbådehavnen.
Den optimale placering af Ny Næstved Havn er ifølge udflytningsplanen på Ydernæs imellem NK Forsyning og lystbådehavnen.
AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Både økonomisk og teknisk er det muligt at nedlægge den eksisterende erhvervshavn i Næstved og etablere en ny uden for byens centrum.

Det viser en udflytningsplan, som Sweco har udarbejdet for Næstved Havn. Dermed kan Næstved fastholde gevinsterne ved at have en aktiv erhvervshavn og samtidig frigøre plads til at skabe en ny bydel på de indre havnearealer.

Den nye havn kan stå færdig i 2030, og den eksisterende havn vil kunne overgå til andre formål med udgangen af 2032.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Næstved Havn.

– Med den nye plan bliver det solidt dokumenteret, at det kan lade sig gøre at flytte og udvikle erhvervshavnen, sådan som byrådet har ønsket, udtaler havnebestyrelsens formand, Torben Johansen (K).

– Det er godt nyt for det lokale erhvervsliv, for Næstved som by og for alle dem, havnen skaber arbejdspladser til. Og det kommer ikke til at koste skatteborgerne en krone.

Læs også: Ny lokalplan skal ruste Næstveds bymidte til vækst

Havnebestyrelsen har på sit møde den 30. august 2024 godkendt udflytningsplanen. Herfra er det byrådet i Næstved Kommune, der skal tage stilling til, om det anbefalede projekt Ny Næstved Havn skal sættes i gang. Byrådet behandler sagen på deres møde den 26. november.

Optimal placering på Ydernæs

Den optimale placering af Ny Næstved Havn er ifølge udflytningsplanen på Ydernæs imellem NK Forsyning og lystbådehavnen. Her er det også muligt at anlægge et svajebassin, så skibene let kan vende.

Det vil ifølge analysen fra Sweco koste 340 millioner kroner at anlægge havnen. I dette beløb er der indregnet 30 procent til uforudsete udgifter. I budgettet er der også afsat midler til at etablere nye adgangsveje til den nye havn og de to lystbådehavne, omlægge lagunestien, anlægge støjvolde, plante træer og opføre et nyt havnekontor.

Der skal dog bruges yderligere 25 millioner kroner til nyt materiel, eksempelvis kraner, så totalprisen bliver 365 millioner kroner. Næstved Havn råder selv over aktiver for godt 900 millioner kroner – ikke mindst i form af arealer omkring den nuværende havn. Heraf vurderes en stor del at kunne realiseres, i god tid inden anlægget af den nye havn begynder.

Læs også: Greve vil omdanne gammel landbrugsejendom til feriecenter

Det betyder, at Næstved Havn uden problemer selv kan finansiere hele projektet. Der bliver hverken brug for lån eller for garantier fra kommunen.

Som en del af Swecos rapport har analysevirksomheden IRIS Group gennemgået businesscasen for den nye havn. Det er sket med udgangspunkt i dels en eksisterende kunde- og markedsanalyse, dels opfølgende interview med alle havnens nuværende kunder.

Analysen bekræfter, at der også i fremtiden vil være en god forretning i at have en havn i Næstved. Alene en øget efterspørgsel fra de nuværende kunders vil sikre en årlig omsætning i den nye havn på 15,1 millioner kroner og et overskud på 4,7 millioner kroner.

Der er endda tale om et forsigtigt skøn, da en ny og mere moderne havn formentlig også vil tiltrække nye kunder. Ikke mindst fordi en række tendenser i markedet ventes at øge efterspørgslen efter den type søtransport, som passer godt til Næstved Havns profil: Mindre skibe, der sejler med fast bulk som for eksempel sten, grus, skærver, træbiomasse, glasskår og affald.

Det positive driftsresultat er ikke den eneste fordel ved at bevare og udvikle erhvervshavnen.

Arbejdspladser sikres

Fortsat havnedrift vil sikre de godt 600 job i Næstved Kommune og yderligere godt 500 job i Region Sjælland og resten af landet, som i dag er afhængige af, at råvarer og materialer kan blive lastet og losset i Næstved Havn.

– Med nye og moderne faciliteter og en bedre beliggenhed, er jeg sikker på, at vi kan styrke vores position som en dynamo for Næstveds vækst og beskæftigelse – ikke mindst på genbrugsområdet, hvor vi allerede står stærkt, siger havnedirektør Jesper Boesen.

Alle involverede parter skal inddrages Udflytningen af Næstved Havn kræver en fuld miljøkonsekvensvurdering. Der skal også udarbejdes et nyt kommuneplantillæg samt en lokalplan for det samlede projektområde.

Læs også: Udvikler vil erstatte erhvervsbyggeri i Næstved med boliger i fem etager

Desuden skal der indhentes de relevante tilladelser og godkendelser fra både Næstved Kommune og flere statslige myndigheder.

Den nye havn ligger uden for, men grænser op til et Natura2000-område. Med den valgte placering ind ad kanalen ved Ydernæs ventes påvirkningen af Karrebæk Fjord og dens dyreliv at være relativt lille. Men det vil selvfølgelig blive vurderet af myndighederne, om der kan være tale om en væsentlig påvirkning.

Udflytningsplanen indeholder en detaljeret plan for, hvordan arbejdet med disse plan- og miljøforhold skal gribes an, herunder hvordan man undervejs bør inddrage alle berørte parter grundigt.

Blandt fordelene ved at flytte havnen, nævner Swecos rapport blandt andet:

• At den tunge lastbiltrafik holdes uden for bycentrum og ledes ud på det overordnede vejnet.

• At en ny bydel nær havnen vil være med til at binde bymidten og områderne langs kanalen bedre sammen.

• At der er potentiale for at udvikle rekreative områder omkring havnebassinet til gavn for både borgere og handelslivet.

• At den nye bydel med forskellige typer boliger vil tiltrække nye tilflyttere og dermed bidrage til en fortsat positiv udvikling af Næstved Kommune.

Alle berørte parter skal inddrages i processen. Det gælder blandt andre:

• Sejlklubberne, der bliver naboer til den nye havn

• Private lodsejere ved udmundingen af kanalen

• Danmarks Sportsfiskerforbund

• Danmarks Naturfredningsforening

• Naturrådet i Næstved Kommune • Næstved Flyveplads, som ligger tæt på svajebassinet

• Havnens nuværende vigtigste kunder.

I planen understreges betydningen af en klar og struktureret proces med stor tryghed for alle de involverede. Det skal sikre et bredt ejerskab til den nye havn blandt alle, der bliver påvirket af projektet.

Kilde: Næstved Havn.