I kølvandet på coronapandemien og den russiske invasion af Ukraine har inflation og stigende energipriser har præget detailmarkedet. Det forhindrer dog ikke Ikea Danmark i at præsentere et nyt rekordresultat for regnskabsåret 2022/2023.

Omsætningen er steget med 5 procent til 5,2 milliarder kroner mod 4,9 milliarder kroner sidste år, mens resultatet efter skat lander på 315,5 millioner kroner mod 339 millioner kroner i 2021/22.

Omsætningsvæksten er drevet af en øget digital vækst, oplyser Ikea. Salget online steg 7 procent og udgør nu 27 procent af den totale omsætning, oplyser den svenske møbelgigant i en pressemeddelelse.

Ifølge administrerende direktør i Ikea Danmark, Doris Lan, er det en positiv effekt af et øget fokus på “omnichannel”-oplevelsen, der skal bringe Ikea tættere på de mange kunder på det danske marked.

– Vi arbejder målrettet på at komme tættere på kunderne og skabe en endnu bedre kundeoplevelse på tværs af vores salgskanaler. Det gør vi blandt andet gennem en øget tilgængelighed fysisk såvel som online. I det seneste år har vi taget en række vigtige skridt, der understøtter vores ambitioner om, at det skal være nemt og tilgængeligt for flere at blive inspireret og handle hos os, udtaler Doris Lan.

Øget tilgængelighed og digital vækst

Blandt de tiltag der skal få Ikea tættere på kunderne, er åbningen af det nye cityvarehus i København og etableringen af et Planning studio i Vejle.

For at supportere det voksende onlinesalg har Ikea desuden investeret i et af Danmarks største logistikcentre i Hedehusene og opjustereret antallet medarbejdere i deres kundeservicecenter for at tage hånd om de mange kunder, der handler online.

– Uanset om kunderne møder os i varehusene eller online, arbejder vi hele tiden for at styrke købsoplevelsen. Vores store fokus og investeringer i omnichannel har flyttet os på få år fra at være, hvad vi kalder et cash and carry koncept til i dag at være et omnichannel koncept. I dag benytter vores kunder flere salgskanaler afhængigt af situationen, og vi skal være tilgængelige der, hvor det er mest bekvemt for dem at møde os, siger Doris Lan.

– Ikea.dk omsatte i det forgangne år for mere end vores største og mest sælgende varehus i Taastrup. Det siger meget om den rejse, vi er på.

Ifølge Doris Lan forventer Ikea Danmark også vækst det kommende år. Investeringerne i omnichannel kombineret med priser, hvor endnu flere kan være med, er en central del af strategien.

Efter det seneste års dyk i råvarepriserne valgte boligkæden i september at sænke priserne på mere end 1.000 produkter. Allerede denne december og januar følger nye prisnedsættelser, så mere end 2.000 produkter i alt har og får nye priser.

Ikea Danmarks forretningsår løber fra 1. september 2022 til 31. august 2023. Tallet for resultat efter skat er ikke endeligt revideret.