Ny bro til 110 millioner skal binde Albertslund sammen

En ny cykel- og gangbro på tværs af jernbanen skal både binde Albertslund bedre sammen og skabe mere tryghed på Albertslund Station.

AnnonceTilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling

Ny cykel- og gangbro skal binde Albertslund bedre sammen. Visualisering: Systra.
Ny cykel- og gangbro skal binde Albertslund bedre sammen. Visualisering: Systra.

Albertslund Kommune pusler med planer om en ny cykel- og gangbro på tværs af jernbanen.

Broen skal placeres ved Banehegnet og Blokland og lande på Vognporten ved Albertslund Varmeværk.

På et møde i kommunalbestyrelsen den 12. marts besluttede politikerne at søge om penge fra den statslige cykelpulje og DSB til finansieringen af broen, som forventes at koste knap 110 millioner kroner. Desuden vil politikerne undersøge muligheden for at søge om tilskud fra forskellige fonde.

Læs også: Nu gøres der klar til første etape af ny bydel i Albertslund

– Dette er en sag, jeg har glædet mig til længe. Det har været i tale i mange år, at kigge på, hvordan man kan skabe en ekstra broforbindelse, sagde formand for Miljø- og Byudvalget, Marianne Burchall (S), på kommunalbestyrelsesmødet, hvor hun oplyste, at broen både skal skabe mere tryghed på stationen og binde den nordøstlige del af Albertslund bedre sammen med resten af byen.

Ny cykel- og gangbro skal binde Albertslund bedre sammen. Visualisering: Systra.
Ny cykel- og gangbro skal binde Albertslund bedre sammen. Visualisering: Systra.

Albertslund Kommune har fået rådgivningsfirmaet Systra til at udarbejde et ideoplæg til den kommende cykel- og gangbro.

Broen er fem meter bred og 260 meter lang. Den føres over jernbanen i en højde på 7,5 meter. Der er direkte adgang fra broen til perronens østlige ende med trappe og elevator, skriver kommunen.

Læs også: Nyt parkeringshus til DGNB Guld i Albertslund

På nordsiden kobles cykelbroens rampe til den eksisterende sti langs Banehegnet, samt til den planlagte cykelsti til Coop Byen, hvor PensionDanmark bygger omkring 380 lejligheder og rækkehuse.

Ny cykel- og gangbro skal binde Albertslund bedre sammen. Visualisering: Systra.
Ny cykel- og gangbro skal binde Albertslund bedre sammen. Visualisering: Systra.

Den sydlige cykelrampe kobles til Vognporten, og kan realiseres uanset om Vognporten nedsænkes eller ej.

Hvis broprojektet får støtte fra såvel den statslige cykelpulje og DSB, skal der yderligere skaffes cirka 54,5 millioner kroner til cykel- og gangbroen fra private fonde og kommunal egenfinansiering. Dertil kommer udgifter til flytning af Vognporten og andre eventuelle afledte investeringer.

Når kommunen forventeligt har modtaget svar på ansøgningen til cykelpuljen, samt været i dialog med fonde og DSB i september 2024, skal politikerne igen behandle sagen.

Albertslund er i disse år præget af flere store udviklings- og omdannelsesprojekter. Foruden Coop Byen gælder det eksempelvis Hersted Industripark, som skal frem til 2045 omdannes til en grøn og bæredygtig bydel, med 12.000 nye boliger og flere tusinde nye arbejdspladser, samt omdannelsen af Vridsløselille Statsfængsel og grunden omkring de gamle bygninger.

Tilmeld nyhedsbrevet fra Dansk Byudvikling