DSB Ejendomsudvikling bag ny medieby i Odense

DSB Ejendomsudvikling udvikler ny medieby ved Jarlsberggade i Odense i samarbejde med TV 2 Danmark, Jysk Fynske Medier, SDU, TV 2 Fyn og Media City Odense samt arkitekterne fra C.F. Møller.

TV 2 Danmark, Jysk Fynske Medier, SDU, TV 2 Fyn og Media City Odense (MCO) har underskrevet en hensigtserklæring med DSB Ejendomsudvikling om at skabe en medietech-by ved Jarlsberggade i Odense. Odense Kommune er strategisk partner. Det skriver parterne i en pressemeddelelse.

Første fase af den nye medieby med en samling af medie-, tech- og uddannelsesinstitutioner skal stå klar i starten af 2026.

DSB Ejendomsudvikling (DSB EU) ejer nabogrunden til Kvægtorvet ved banelegemet i Odense og går nu på jagt efter en investor, der kan blive partner i byggeprocessen og sende projektet ind i næste fase, oplyses det.

– I DSB Ejendomsudvikling er vi glade for at være en del af dette visionære projekt, som ikke alene kommer til at sætte sit tydelige aftryk i Odense, men også vil få indflydelse på resten af landet. Vi glæder os til at gå i dialog med potentielle joint venture-partnere og ser frem til at gå i gang med arbejdet med at skabe de fysiske rammer og en ny grøn bydel, som vi vil bygge efter de højest mulige bæredygtighedsstandarder, siger Søren Beck-Heede, administrerende direktør i DSB Ejendomsudvikling.

C.F. Møller Architects er tilknyttet projektet og har udarbejdet de første skitser for det hus, der både skal kunne rumme traditionelle medievirksomheder og et omkringliggende “økosystem” såsom tech-virksomheder, marketing/kommunikation, film, spiludviklere og
uddannelsesinstitutioner.

Der lægges op til et byggeri med et omfang på 40.000 kvadratmeter, og der skal være plads til virksomheder i alle størrelser inklusive mindre startups.

– Vi har lagt vægt på at skabe rammerne for udviklingen af en social, rumlig og faglig dynamik, som giver en helt særlig identitet, der har både national og international betydning og format, udtaler Michael Kruse, partner og arkitekt hos C.F. Møller Architects.

Projektet er inspireret af den fysiske medieby i Norge, Media City Bergen, hvor mange af de vigtigste medieaktører i Norge er samlet under ét tag, lyder det i pressemeddelelsen.

Illustrationerne viser udelukkende et bud på, hvordan det fysiske Media City Odense kan komme til at se ud. Den endelige udformning er ikke fastlagt, understreges det afslutningsvis.