Investor søges til ny bydel med højhus ved København Syd Station

I samarbejde med Nordanö søger Metroselskabet en investor, der vil udvikle en ny bydel på tre store byggefelter ved København Syd Station.

Med åbningen af metrolinjen til Sydhavnen og Valby er stationen København Syd allerede ved at udvikle sig til et stort regionalt knudepunkt for kollektiv transport i hovedstaden.

Derfor har Metroselskabet indgået aftale med Nordanö om at finde den rigtige kapitalpartner til at udvikle en helt ny bydel på arealerne langs nordsiden af den travle station.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Metroselskabet & Hovedstadens Letbane.

Helhedsplanen for området omkring stationen indeholder en ny bydel med tre store byggefelter, hvoraf et er dedikeret til erhverv, et til erhverv eller hotel, og et til boligbyggeri.

Læs også: Projekt med boliger, hotel og butikker i Valby er vedtaget

Ny bydel ved København Syd Station. Byggefelt 1.
Ny bydel ved København Syd Station. Byggefelt 1.

– Af alle nye byudviklingsområder er København Syd det bedst tilgængelige område med kollektiv transport, og det gør det til en attraktiv investering både inden for bolig- og erhvervsejendomme, udtaler Mikkel Kjær Jensen, direktør i Metroselskabet.

Beregninger viser, at 736.000 personer i arbejdsstyrken kan komme til København Syd på under 45 minutter med kollektiv transport.

Det er cirka 140.000 flere, end der på samme tidsrum kan komme til henholdsvis Nordhavn og Carlsberg Byen, der er nummer to og tre på den liste.

Langsigtet investor med stor pengepung

Ny bydel ved København Syd Station. Byggefelt 2.
Ny bydel ved København Syd Station. Byggefelt 2.

Helhedsplanen er udarbejdet af et hold bestående af Holscher Nordberg og Adept med Lytt og Artelia.

Efter planen skal der i alt bygges 40.000 kvadratmeter, hvilket svarer til en bebyggelsesprocent på cirka 220.

Det er noget højere end de 185 procent, som den gældende kommuneplan for området tillader, men det forventes, at der bliver fastlagt en ny ramme for området med en højere bebyggelsesprocent i Kommuneplan 2024.

I helhedsplanen lægges der op til omkring 18.000 kvadratmeter boliger og 22.000 kvadratmeter erhverv.

I byggeønskerne indgår et bolighøjhus. I helhedsplanen skitseres en højde på mellem 82 og 87 meter, men af dokumenter fra Københavns Kommune fremgår det, at der er et ønske om at bygge et højhus i 32 etager i op til 100 meter. Byggeriet ønskes opført på arealerne nord for banen mellem Gammel Køge Landevej til og med forpladsen ved Carl Jacobsens Vej.

Læs også: Ny plan for Valby Idrætspark: Et helt nyt bykvarter med boliger, hotel og erhverv

Planen er at udbyde projektet til én investor, som skal købe og udvikle helheden. For Nordanö er det vigtigt at finde en partner med fokus på langsigtede investeringer, oplyses det.

Ny bydel ved København Syd Station. Byggefelt 3.
Ny bydel ved København Syd Station. Byggefelt 3.

– Vi ser frem til at præsentere investorerne for denne velforberedte og veldokumenterede udviklingsmulighed, udtaler Jacob Kjær, partner i Nordanö.

– Beliggenheden ovenpå en af Danmarks vigtigste knudepunkter for offentlig transport er særlig attraktiv, og vi skal i dialog med investorer som både har den nødvendige kapital samt kompetencer og erfaring med projektudvikling og byggeri.

En blanding af boliger, butikker og arbejdspladser

Helhedsplanen for området lægger op til en bydel med en varieret og kompakt bebyggelse. Det forventes, at blandingen af boliger, butikker og arbejdspladser vil skabe “attraktive og trygge byrum, der prioriterer fodgængere og cyklister”.

Læs også: Samtlige 77 lejligheder i nybyggeri i Valby er udlejet

– At finde en investor er sammen med godkendelse af en ny lokalplan de helt store skridt mod realiseringen af projektet. Derfor ser vi meget frem til samarbejdet med Nordanö om at finde den rigtige investor, siger Mikkel Kjær Jensen.

Aktuelt er en startredegørelse for projektet under udarbejdelse, og den vil inden længe blive forelagt politikerne.

Et lokalplanforslag for projektet forventes at blive sendt i offentlig høring i slutningen af 2025, og hvis alt går efter planen, vil lokalplanen blive endeligt vedtaget midt i 2026.

Fakta

  • København Syd bliver i fremtiden til en af Danmarks største stationer og forventes at få mere end 30.000 daglige passagerer. Som et nyt regionalt trafikknudepunkt i Hovedstaden, vil man fra 2024 kunne rejse med metro, tre S-togslinjer samt regional- og fjerntog. På sigt vil man også kunne rejse med internationale tog. Som led i den samlede udvikling af stationen København Syd skal området omkring også udvikles.
  • Metroselskabets ejerkreds bestående af Transportministeriet, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune indgik i 2016 en aftale om, at Metroselskabets via byudvikling af området skal medfinansiere merudgiften til nedgravningen af metrostationen på København Syd. Nedgravningen gør det muligt senere at videreføre metroen til Frederiksberg og/eller Hvidovre.
  • Metroselskabets har gennemført en helhedsplankonkurrence, og vinderforslaget blev kåret i august 2023 af et enigt vurderingsudvalg med deltagelse fra Metroselskabets, Københavns Kommune, Transportministeriet og fagdommere Lars Jensen, arkitekt og teamleder hos Sleth (siden ny stadsarkitekt i København) samt Lau Melchiorsen, selvstændig konsulent og tidligere partner i Colliers.
  • Vinderforslaget er siden blevet viderebearbejdet til en endelig helhedsplan for udviklingen af området, som skal danne grundlag for Københavns Kommunes lokalplanlægning.

Kilde: Metroselskabet.