Rejsegilde på stor udvidelse af Københavns Lufthavn

Råhuset til et nyt terminalområde i Københavns Lufthavn står færdigt. Det blev i sidste uge fejret ved et rejsegilde på byggepladsen.

Det er et af de største byggerier i lufthavnens historie og omfatter en udvidelse med 60.000 kvadratmeter samt ombygning af 11.000 kvadratmeter for i alt 5 milliarder kroner.

Københavns Lufthavn får et nyt terminalområde mellem finger B og C. Terminal 3 er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter, og Aarsleff står for byggeriet i totalentreprise.

I sidste uge var det rejsegilde på projektet, skriver lufthavnen i en pressemeddelelse.

– Det er et fantastisk byggeri, som vi er meget stolte over. Vi er nået rigtig langt, og jeg glæder mig til at se det færdige resultat, men der er et par år endnu med fokus på styring af byggeriet og indretning af området. Byggeriet betyder også, at de fleste passagerer vil opleve en lufthavn under forandring, hvor en del af det eksisterende terminalområde er lukket af. Vi sørger for, at byggeriet medfører så få gener for passagererne som muligt, udtaler Christian Poulsen, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Antallet af fly i Københavns Lufthavn er stort set det samme som i midten af 1990’erne, men i samme periode er antallet af passagerer fordoblet. Det har lagt pres på essentielle funktioner som bagageudlevering og paskontrol.

Derfor vil der i forbindelse med det nye terminalområde blive bygget en dobbelt så stor bagageudlevering, kapaciteten i paskontrollen i finger C bliver øget, og så bliver passageroplevelsen løftet til et nyt niveau, hvor mere plads, lys, luft og en have, der går gennem alle etager i bygningen, vil danne rammen om turen ud i verden.

Den kommende Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Visualisering: Vilhelm Lauritzen Arkitekter.
Den kommende Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Visualisering: Vilhelm Lauritzen Arkitekter.

Det nye byggeri måler 180 gange 60 meter, og 25 meter i højden. Hele konstruktionen er designet luftigt og fleksibelt, så den kan blive ombygget i fremtiden, hvis der bliver behov for det.

De lange gitterdrager med et frit spænd på op til 60 meter bærer loftet og sikrer, at bygningen har så få bærende søjler som muligt. Det er med til at give passagererne en glidende og overskuelig oplevelse i det nye terminalrum.

Dele af det nye terminalområde vil stå klar i 2027, mens det endelige byggeri er færdigt i 2028.

Fakta

  • Arkitekt: Vilhelm Lauritzen Arkitekter
  • Entreprenør: Aarsleff
  • Pris: 5 milliarder kroner
  • Mål: 180×60 meter
  • Samlet højde: 35 meter inklusive to kælderetager
  • Udbygning: 60.000 kvadratmeter
  • Ombygning: 11.000 kvadratmeter
  • 2,5 kilometer bagagebånd i kælderen under den nye bygning. Lufthavnen råder i forvejen over 10 kilometer bagagebånd
  • I forbindelse med byggeriet lukker 36 butikker og spisesteder, og cirka 50 nye åbner, når byggeriet er færdigt.

Kilde: Københavns Lufthavn.