Landets kommuner har med vedtagelse af loven om lokalplejehjem 1. januar 2025 fået mulighed for at oprette en ny type plejehjem, der skal komplettere kommunale plejehjem og friplejehjem.
Lokalplejehjem har, som noget nyt, mulighed for at sælge tilkøbsydelser til beboerne, hvilket hidtil har været forbeholdt friplejehjem.
Det skriver Ældreministeriet i en pressemeddelelse.
Læs også: Kommune tager næste skridt mod nyt friplejehjem i Espergærde
– De nye lokalplejehjem skal give vores ældre mere at vælge imellem, så de kan finde den bolig og hjem, som passer til dem. Det kan være et alment plejehjem eller et profil-plejehjem som for eksempel et plejehjem for veteraner, udsatte eller ældre som holder af at have et hjem, hvor kunst, natur eller noget helt tredje, fylder, udtaler ældreminister Mette Kierkgaard (M).
– Men nyt land er også ukendt land, og derfor er vi klar med en startpakke til de kommuner, som vil gå forrest og arbejde med at etablere et lokalplejehjem med lige netop den profil, de tænker er den rigtige.
Læs også: Østjysk friplejehjem på tegnebrættet
Allerede til marts åbner den pulje, som interesserede kommuner kan søge til hjælp med etableringen af deres særlige lokalplejehjem. I perioden 2025-2027 har partierne bag aftalen om ældrereformen afsat mere end 100 millioner kroner til at hjælpe med midlertidige administrative udgifter.
Økonomien vil også gå til at yde vejledning og kompetenceudvikling for medlemmer af lokalplejehjemsbestyrelser, ligesom der er afsat penge til at indhente juridisk bistand til udarbejdelse af vejledende materiale i forbindelse med etableringen af lokalplejehjem.
– Lokalplejehjemmene skal drives som et kommunalt ejet aktieselskab, og det vil være en ny konstruktion for mange. Jeg vil derfor gerne kvittere for, at regeringen har afsat midler til at understøtte de kommuner, der lokalt kan se mening i at prøve kræfter med den nye mulighed, udtaler næstformand for KL’s Sundheds- og Ældreudvalg Michael Fenger (K).
Læs også: PFA og OK-Fonden bag friplejehjem og seniorboliger i Værløse
De nye lokalplejehjem etableres som aktieselskaber, der kan ejes af en eller flere kommuner. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for visitation, forsyning og finansiering, men om noget nyt får selvstændige, professionelle bestyrelser bestående af repræsentanter fra lokalmiljøet og det lokale erhvervsliv ansvar for plejehjemmets økonomi og drift.
I Køge Kommune har byrådet netop sat gang i et arbejde, der skal formulere visioner og rammer for at etablere lokalplejehjem i kommunen.
– Der vil helt sikkert opstå en række spørgsmål i processen, og jeg er glad for, at der følger både penge og bistand med, som kan hjælpe os på vej i at finde de bedste løsninger, udtaler borgmester i Køge Kommune, Marie Stærke (S).
Fakta om de fire initiativer
Der er i alt afsat cirka 120 millioner kroner til initiativerne i ”startpakken”:
1. Der er afsat 103 millioner kroner i 2025-2027 til en pulje til kommuners etablering af lokalplejehjem til at afhjælpe midlertidige administrative etableringsudgifter. Puljen åbner første gang til marts.
2. KL har fået 10 millioner kroner til et rejsehold, som skal understøtte kommunernes med vejledning, netværk og juridisk sparring.
3. Der er afsat 3 millioner kroner til at yde vejledning og kompetenceudvikling for medlemmer af lokalplejehjemsbestyrelser.
4. I år er der desuden afsat 4 millioner kroner til at indhente juridisk bistand til udarbejdelse af vejledende materiale i forbindelse med omlægningen til/etableringen af lokalplejehjem.
Kilde: Ældreministeriet.