Reitan Convenience Denmark, der driver 178 7-Eleven-butikker herhjemme, kom ud af 2023 med en omsætning på 2,7 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 6,5 procent fra året før.
Det er ny rekord for 7-Eleven herhjemme, siden åbningen af den første danske butik i 1993.
Resultatet efter skat landede på 282 millioner kroner mod 57 millioner året før. Det skyldes primært en gevinst ved salget af datterselskabet Scandinavian Fuel Infrastructure til Uno-X. Scandinavian Fuel Infrastructure står for brændstofinfrastrukturen på 7-Elevens servicestationer.
– I 2023 var vi, som mange andre, udfordret af inflation og deraf øgede indkøbspriser og stigende omkostninger. At vi leverer en pæn omsætningsvækst i et udfordrende marked, vidner om, at vores strategi er rigtig, og at vi er relevante for kunderne, når det gælder vores beliggenheder, service og produkter, udtaler Jesper Østergaard, administrerende direktør for 7-Eleven Danmark, i en pressemeddelelse.
Ekspansion i byerne og i Københavns Lufthavn
I 2023 åbnede 7-Eleven otte nye butikker i Odense og København – herunder fire butikker i Københavns Lufthavn. Sidstnævnte var led i en større offensiv i lufthavnen for convenience-kæden, som sluttede i begyndelsen af april i år.
Læs også: Butikker holder nethandlen i skak
I dag har Reitan Convenience 11 7-Eleven-butikker, en café og 89 selvbetjeningsautomater godt fordelt over hele lufthavnen. Det gør Københavns Lufthavn til den lufthavn i verden med flest 7-Eleven-butikker.
I slutningen af 2023 annoncerede 7-Eleven desuden endnu en hospitalsbutik på Hillerød Hospital. I forvejen driver 7-Eleven hospitalsbutikker på Rigshospitalet og på hospitaler i Hvidovre, Herlev, Aalborg, Gødstrup og Viborg.
Fremover kan man forvente en yderligere ekspansion fra convenience-kæden inden for hospitalssektoren, lyder det fra Jesper Østergaard.
– Vi er blevet taget rigtig godt imod af både patienter, medarbejdere og besøgende på de hospitaler, hvor vi driver 7-Eleven-butikker. Vi har en ambition om både at gøre hverdagen lettere og samtidig give de kunder, som ønsker det, muligheden for at leve sundere og grønnere. Det, oplever vi, er vigtigt for mange af kunderne i vores hospitalsbutikker, fortæller Jesper Østergaard.