Forligskredsen bag infrastrukturaftalen udmønter 511 millioner kroner, der betyder, at Hovedvej 11 mellem Varde og Korskro ved Esbjergmotorvejen udvides med et ekstra spor til en 2+1 vej.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Varde Kommune.
– Udvidelsen af Hovedvej 11 er en kæmpe sejr – ikke bare for os i Varde Kommune, men for hele Vestkysten. Det kommer borgerne, turisterne og erhvervslivet til gode, da de ikke længere skal bruge unødig tid og ressourcer på at hænge fast i trafikken, udtaler Mads Sørensen (V), borgmester i Varde Kommune.
Læs også: Nye sommerhuse ved Nymindegab et skridt nærmere
– Samtidig sikrer udvidelsen den fortsatte vækst og udvikling i vores del af landet. Dermed er beslutningen med til at fremtidssikre erhvervslivet langs hele Vestkysten.
Ifølge Varde Kommune er Hovedvej 11 fra E20 ved Korskro til Varde er Vestkystens forbindelse til resten af Danmark.
Men den ti kilometer lange vej er en flaskehals, der hvert år fanger tusindvis af turister, erhvervsdrivende og lokale borgere i lange køer, skriver kommunen. Det skal udvidelsen af vejen nu gøre noget ved.
Ved Korskro er udviklingsselskabet JL4-Development ifølge JyskeVestkysten i gang med at udvikle det nye transportcenter Route 66. Desuden har Nature Energy bygget et stort boigasanlæg i området.
Fakta
Med infrastrukturplanen 2035 blev der afsat midler til at udvide Hovedvej 11, og nu har forligskredsen bag besluttet at udmønte de 511 millioner kroner, som vejudvidelsen vurderes at koste.
Dermed har forligskredsen valgt den fulde løsning, hvor der sker forbedringer langs hele strækningen. Det betyder, at Hovedvej 11 flere steder udbygges til en 2+1 vej, så hastigheden kan øges til 90 kilometer i timen. Samtidig bliver der anlagt cykelsti langs vejen.
Kilde: Varde Kommune.