Brøndby Kommune finder totalrådgiver til forpladser til letbanestationer

BARA-land Landskabsarkitekter er udpeget som totalrådgiver i forbindelse med udformingen af forpladserne til de to letbanestop i Brøndby.

Den kommende letbane mellem Lyngby og Ishøj åbner i 2025, og i Brøndby er byggeriet i fuld gang i Brøndby.

Anlægsarbejdet, som skal gøre det muligt at få plads til letbanen, er nu 90 procent færdigt, viser en ny opgørelse fra Hovedstadens Letbane.

Letbanen får to stop i Brøndby, og ifølge en pressemeddelelse fra kommunen har BARA-land Landskabsarkitekter vundet opgaven som totalrådgiver i forbindelse med udformingen af de to stationsforpladser. De skal nu udarbejde et skitseprojekt til de to forpladser.

– Med letbanen bliver det nemt og hurtigt at rejse på tværs af hovedstaden. Derfor skal vores stationer og stationsforpladser naturligvis indrettes med et moderne og grønt udtryk, så det bliver en god oplevelse at rejse med letbanen. Det skal med andre ord både være trygt og nemt at komme til og fra letbanen i Brøndby, udtaler borgmester Kent Magelund (S).

Læs også: Jysk udvikler vil bygge 280 boliger på Vestegnen

Kilde: Brøndby Kommune / Hovedstadens Letbane.
Kilde: Brøndby Kommune / Hovedstadens Letbane (klik for større version).

På begge stationsforpladser skal der være plads til blandt andet cykelparkering, læskur til busstop, informationsstandere og bænke.

Som et led i kommunens klimaplan, bliver der også gjort plads til nye services som delecykler og deleløbehjul. På Brøndbyvester stationsforplads er der desuden en eksisterende dagligvarebutik.

Der vil også blive arbejdet med at gøre begge forpladser til et særkende for Brøndby Kommune, ligesom der vil blive skelet til designmanualen for Kirkebjerg byudviklingsområde, når forpladserne til de to kommende letbanestationer skal udformes, skriver kommunen.

Aftalen blev underskrevet torsdag den 22. februar 2024 af Casper Toftholm, der er direktør for Teknik- og Miljøforvaltningen i Brøndby Kommune og de to partner Karl Johan Baggins og Nicklas Antoni Rasch fra BARA-land Landskabsarkitekter.

Det betyder, at arbejdet med at skitsere de to letbaneforpladser, projektere dem og udarbejde udbudsmateriale til en kommende hovedentreprenør nu kan begynde.

Letbanen i Brøndby

I Brøndby Kommune vil letbanen køre langs Søndre Ringvej, og der kommer to letbanestationer:

  • Kirkebjerg station i krydset Sdr. Ringvej/Park Allé.
  • Brøndbyvester station i krydset Sdr. Ringvej/Vallensbækvej.
  • Tæt på kommunegrænsen vil der også blive letbanestationer ved både Glostrup Station og Delta Park i Vallensbæk.

Kilde: Brøndby Kommune.

Om Hovedstadens Letbane

  • Hovedstadens Letbane anlægges over 28 kilometer mellem Lundtofte nord for Lyngby og Ishøj.
  • Linjen vil omfatte 29 stationer og vil blandt andet forbinde DTU i Lyngby med Herlev og Glostrup Hospitaler.
  • Letbanen går på tværs af S-togslinjerne i den såkaldte fingerplan, og der er mulighed for omstigning til S-tog på seks stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj.
  • Hovedstadens Letbane forventes at åbne i 2025.
  • Ifølge prognoserne vil letbanen skulle transportere flere passagerer end Kystbanen, nemlig 13–14 millioner om året.
  • Bag letbaneprojektet står staten ved Transport- Bygnings- og Boligministeriet, Region Hovedstaden og de 11 kommuner Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Albertslund, Vallensbæk, Ishøj, Hvidovre og Høje-Taastrup.

Kilde: Hovedstadens Letbane.