Fonden Thyborøn og Lemvig Kommune er i fuld gang med det udviklingsprojektet ”Thyborøn 2.0: Den maritime kraft”.
Projektet med et budget på 34 millioner kroner strækker sig fra midten af 2023 til udgangen af 2027, og det sigter mod at styrke byen som en af Vestkystens mest attraktive feriedestinationer, skriver kommunen i en pressemeddelelse.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, EU’s Regionalfond og Realdania er blandt de store bidragsydere.
Projektet følger den strategiske fysiske udviklingsplan for Thorsminde-Thyborøn og omfatter tre etaper, der tilsammen vil forbedre byens infrastruktur og skabe nye oplevelsesmuligheder for både borgere og besøgende.
Læs også: Nyt partnerskab vil udvikle slagterigrund
Projektet skal fremme turismeudviklingen ved at styrke de fysiske forbindelser mellem byens attraktioner, strand, havn og handelsgade, men også sikre byen mod stormfloder og klimaforandringer.
I forbindelse med de to sidste faser af projektet er det nu blevet offentliggjort, at Rambøll er valgt som totalrådgiver. Rambøll vil i samarbejde med deres underrådgiver LYTT Architecture udvikle anden og tredje etape.
– Vi er glade for samarbejdet med Rambøll og LYTT Architecture as, som bringer en solid erfaring i store udviklingsprojekter. Deres arbejde vil være en central del i at skabe sammenhængende og attraktive løsninger, der understøtter byens vækst og identitet, siger borgmester Erik Flyvholm.
Styrkelse af forbindelser og stormflodssikring i fokus
Et af de primære mål med projektet er at skabe en bedre forbindelse mellem byens områder, herunder attraktioner, havn, handelsgader og rekreative områder.
Med nye stiforbindelser og opholdsrum er ideen at gøre det lettere for besøgende og lokale at navigere i byen, så forskellige områder bindes sammen. Det skal øge synergien mellem byens aktiviteter og attraktioner og gøre Thyborøn til en mere sammenhængende destination.
Den første etape er tegnet af landskabsarkitektfirmaet SLA i samarbejde med ingeniører fra Niras, og anlægsarbejdet er entreprenørfirmaet Kaj Bech i fuld gang med. Her fokuseres der på at skabe attraktive udearealer ved blandt andet De Røde Huse og på at forbedre forbindelserne mellem strandene, attraktioner og havnen.
Designet i første etape skal styrke den lokale identitet ved at omfatte elementer inspireret af Thyborøns sandklitter, buskbeplantning og høfder. Designelementerne skal videreføres i både anden og tredje etape og skabe en rød tråd, der binder hele projektet sammen.
Læs også: Plan for boligprojekt midt i Holstebro ændres
Anden etape omfatter en ankomstplads, bedre udnyttelse af parkeringsområder og en række forbindelser og ophold, mens stormflodssikringen af byen er en vital del af projektet i tredje etape.
En ny stormflodsbarriere skal beskytte Thyborøns nordlige del mod klimaforandringer og samtidig skabe nye rekreative muligheder, som kan tiltrække besøgende og forbedre livskvaliteten for byens beboere. Stormflodssikringen vil dermed være en essentiel del af byens bæredygtige udvikling og sikre en tryggere fremtid for både lokale og turister.
Fonden Thyborøn og Lemvig Kommune har været i tæt dialog med lokale aktører og borgere for at sikre, at projektet afspejler byens behov og ønsker.
– Vi har haft mange positive møder og modtaget værdifuld feedback fra lokalbefolkningen, som vi ser frem til at overdrage til rådgiverne i udviklingen af de videre faser af projektet, tilføjer borgmester Erik Flyvholm.
Med ”Thyborøn 2.0: Den maritime kraft” styrkes Thyborøns position som en moderne og bæredygtig feriedestination, der omfavner både historie og fremtid.
Fakta om ”Thyborøn 2.0: Den maritime kraft”
- ”Thyborøn 2.0: Den maritime kraft” består af tre etaper, som tilsammen skal binde aktiviteter, oplevelser og museer. i Thyborøn sammen med forbedret infrastruktur, parkeringspladser, forbindelsesstier og opholdsrum. Første etape er åbningstrækket fra realiseringen af ”Strategisk-fysisk udviklingsplan Thorsminde-Thyborøn”.
- Fonden Thyborøn og Lemvig Kommune er samarbejdspartnere på projektet, som også finder sted på en del af Thyborøn Havns og Naturstyrelsens arealer.
- Realdania bidrager med 5 millioner kroner og Fonden Thyborøn og Lemvig Kommune med hver 2,5 millioner kroner til realiseringen af første etape. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har bevilliget 24 millioner kroner fra de decentrale erhvervsfremme-midler og EU’s Regionalfond til alle tre etaper i projektet.
Kilde: Lemvig Kommune.