Overordnet set klarer butikker og spisesteder sig bedre i en tid med tårnhøj inflation og rekordlav forbrugertillid end frygtet af mange, men for de mindste lejemål er der sket en kraftig vækst i antallet af ”til leje”-skilte det seneste år. Det fremgår af det kvartårlige Ejendomstorvet Markedsindeks over udbudte erhvervslokaler, udgivet fælles af erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk, af Dansk Ejendomsmæglerforening og af EjendomDanmark, som repræsenterer udlejere og administratorer af ejendomme.

– Trods udhulingen af forbrugernes købekraft via stigende priser og renter har detailsektoren klaret sig overraskende godt. Den overordnede stabile udvikling dækker dog over, at flere mindre butikslokaler er kommet i udbud det seneste år, siger Ole Hækkerup, administrerende direktør for Dansk Ejendomsmæglerforening.

– Gennem halvandet år har det samlede udbud af kvadratmeter ligget nogenlunde stabilt på 2,6-2,8 procent af det totale butiksareal i hele landet. Men antallet af små, udbudte lokaler er steget kraftigt: I løbet af 2022 voksede antallet af udbudte lokaler på 200-399 kvadratmeter fra 280 til 350 eller 25 procent. For de mindste lokaler under 200 kvadratmeter var stigningen næsten 45 procent – fra cirka 480 udbudte lokaler til lige knap 700, supplerer Jakob Wegener, administrerende direktør for Ejendomstorvet.dk.

På landsplan er lige godt 9.000 erhvervslejemål og ejendomme udbudt via Ejendomstorvet.dk i øjeblikket, heraf 1.620 lokaler til butikker, spisesteder, cafeer og takeaway, fordelt over hele Danmark.

– De små spisesteder har det hårdt med stigende energipriser og med afdrag på coronalån til for eksempel moms om hjørnet. Mange dagligvarebutikker har stadig pænt salg, men den høje inflation får danskerne til at skære ned på for eksempel større anskaffelser og takeaway. Udlejninger tager længere tid end normalt, og særligt for de mindre lokaler kan vi mærke et fald i nye iværksættere. Der er simpelthen færre, som lige nu tør realisere drømmen om at åbne egen butik eller café med blandt andet høj inflation og mørke skyer over både dansk og international økonomi, siger Joseph Alberti, analysechef i EDC Erhverv Poul Erik Bech.

Danmark har i alt 20,1 millioner kvadratmeter butiksareal, og ved indgangen til første kvartal 2023 var 551.000 kvadratmeter udbudt til leje eller salg svarende til 2,7 procent.

Modvind for detailhandlen – især små butikker og spisesteder

  • Færre danskere tager springet som selvstændige med butik eller spisested
  • Mange små butikker og selvstændige skal tilbagebetale fx momslån
  • Høje energipriser har ramt fx spisesteder/takeaway, bagere og dagligvarebutikker
  • Højeste inflation i 40 år udhuler købekraften
  • Rekordlav forbrugertillid
  • Udsigt til økonomisk opbremsning og flere ledige
  • Aldi-exit fra Danmark giver øget udbud af lokaler på kort sigt

Medvind til detailhandlen

  • Fortsat høj beskæftigelse holder hånden under privatforbrug
  • Fysiske butikker vinder frem på bekostning af nethandel
  • Mange udlejere er blevet mere fleksible og slækker fx på lejekrav
  • Biltema, Elgiganten og andre kæder vil åbne flere butikker
  • Sundhedsklinikker i vækst pga. flere ældre
  • Dagligvarekæder klarer sig generelt godt

Kilde: Ejendomstorvet.dk.