Martin Kibsgaard Jensen, administrerende direktør i Blue Capital. Foto: PR.
Martin Kibsgaard Jensen, administrerende direktør i Blue Capital. Foto: PR.

Det skal være mere attraktivt at tage del i bestyrelsesarbejdet i de udbredte K/S-ejendomsprojekter med op til ti investorer.

Det mener Blue Capital, som siden 2010 har udbudt godt 100 projekter med butikker eller spisesteder til over 3,2 milliarder kroner i samlet værdi.

Nu får de over 500 investorer i de mange projekter mulighed for at deltage i kurset “Blue Capital Board Academy – by Aros Board”.

Det skriver projektudbyderen i en pressemeddelelse.

– De seneste tre-fire år har vi registreret øget interesse i dansk erhvervsliv for at uddanne sig i bestyrelsesarbejde, og samtidig har vi set på vores mange K/S- generalforsamlinger, at flere investorer vil tage del i bestyrelsesarbejdet, når de er gået i gang med en bestyrelsesuddannelse. Desuden kan mange af vores investorer bruge indsigten fra kurset dels i deres daglige arbejde, ofte som chef eller ejerleder, dels i foreningslivet, udtaler administrerende direktør i Blue Capital, Martin Kibsgaard Jensen.

Han forventer, at bestyrelseskurset kan styrke dialogen mellem investorerne og Blue Capital som projektudbyder og administrator.

– Vi vil gerne have investorer, der søger indflydelse og har interesse for deres investering hos os. Det er jo i virkeligheden herigennem, at de for alvor kan trykteste kvaliteten af vores arbejde. Ud over at håndtere den daglige drift af ejendommene skal vi være en kompetent sparringspartner for bestyrelserne, når mere ekstraordinære emner dukker op – for eksempel låneomlægninger, forhandlinger med lejere og mulige renoveringer, ombygninger eller udvidelser af ejendommene, siger Martin Kibsgaard Jensen.

Læs også: Blue Capital har solgt butiksejendomme for næsten 400 millioner i 2023

I begyndelsen af februar skrev Blue Capital til alle sine over 500 investorer, hvoraf godt 200 er med i to eller flere ejendomsprojekter. Interessen var ifølge direktøren overvældende.

– På et halvt døgn fik vi 68 tilmeldinger, og inden for to dage havde omkring 100 tilmeldt sig, altså en femtedel af vores investorer. Det var langt større respons, end vi havde ventet, og det første endages kursus – på en lørdag i juni – er udvidet fra 24 til 32 deltagere. Resten står på venteliste, og vi forventer at holde flere kurser senere, fortæller Martin Kibsgaard Jensen.

Blandt de tilmeldte er Dan Løkke, som er investor i flere af Blue Capitals ejendomsprojekter.

– Sammenlignet med andre bestyrelser, jeg sidder i, med ansatte, produktion, lager, produktudvikling og patenter, er der ikke det store arbejde i en bestyrelse for et ejendomsprojekt. For ti år siden gennemførte jeg en bestyrelsesuddannelse, men dette kursus giver bedre indsigt i opgaver og ansvar i en K/S-bestyrelse. For mange af mine medinvestorer er jeg sikker på, at kurset samtidig kan være første trin i et videre uddannelsesforløb i bestyrelsesarbejde og vejen til nye, spændende bestyrelsesposter, siger Dan Løkke.

Blue Capital Board Academy bliver betalt af Blue Capital, og herefter kan investorerne i hvert ejendomsprojekt bevilge kurser for de bestyrelsesmedlemmer, som vil deltage.

Kurset bliver afholdt af Aros Board, som siden 2014 har arrangeret netværk, seminarer og kursusforløb i bestyrelsesarbejde. Kurset er et koncentrat af Aros Boards bestyrelsesuddannelse på fire dage.

– Blue Capital Board Academy er udviklet i tæt samarbejde med Blue Capital med fokus på værdiskabende arbejde og for eksempel jura, selskabsret, ansvar og strategiarbejde i netop kommanditselskaber. Bagefter kan kursisterne fortsætte på andre moduler samt på vores seminarer og netværk, fortæller Karina Boldsen, indehaver af Aros Board.

Hun er også forfatter til ”De 7 trin”, en bog om bestyrelsesarbejde, som kursisterne modtager. Ved siden af Aros Board har Karina Boldsen en række bestyrelsesposter, og hun har tidligere haft direktør- og chefposter i Vestas, Danske Bank og Salling Group.

Blue Capital samarbejder med dagligvarekoncerner som Coop, Rema1000 og Salling, storbutikker som Elgiganten, Jem & Fix, Jysk og T. Hansen samt fastfoodkæderne Burger King og Sunset Boulevard. Sidste år udbød virksomheden 12 ejendomsprojekter over hele landet for sammenlagt knap 400 millioner kroner.