Blue Capital sælger tre store butiksprojekter på få dage

Blue Capital fandt hurtigt investorer til butiksejendomme i Hillerød, Vejle og Værløse. Årets fjerde ejendomsprojekt er på trapperne i Gentofte.

Nicolai Ravn Andersen, investeringschef i Blue Capital. Foto: PR.
Nicolai Ravn Andersen, investeringschef i Blue Capital. Foto: PR.

I løbet af få dage har Blue Capital fået solgt tre butiksejendomme i henholdsvis Vejle, Værløse og Hillerød for samlet 130 millioner kroner. Det skriver projektudbyderen i en pressemeddelelse.

Således gik det hurtigt, da Blue Capital lancerede et ejendomsprojekt til 55 millioner kroner og på 4.555 kvadratmeter til Billigblomst-kædens nye havecenter på Sigrunsvej i et detailområde i den vestlige udkant af Hillerød. Her har Billigblomst naboer som Bauhaus, Burger King, Bygma, Ilva, McDonald’s og Sengespecialisten.

Tidligere i år solgte Blue Capital to andre projekter med Coops 365discount-butiksejendomme i Vejle og i Værløse i Nordsjælland. Ejendommen i Vejle blev solgt for 32 millioner kroner, mens ejendommen i Værløse blev solgt for 40 millioner kroner. ‘

Inden længe udbydes en SuperBrugsen-ejendom i Gentofte, oplyser Blue Capital.

LÆS OGSÅ: BLUE CAPITAL SÆLGER BUTIKSEJENDOMME FOR 400 MILLIONER I “VANSKELIGT ÅR”

– Vores tre første projekter i år blev alle udsolgt på få arbejdsdage – ejendommen i Vejle endda i løbet af en enkelt dag. Det er sket, selv om indskuddet fra hver investor var næsten 2,2 millioner kroner i Hillerød og omkring 1,5 millioner kroner i Vejle og Værløse. Salgene sker i kølvandet på 11 projekter sidste år – den store interesse afspejler, at erhvervsejendomme stadig appellerer til mange langsigtede investorer, ikke mindst i en tid med den højeste inflation i årtier og med store kursudsving på aktier, udtaler Nicolai Ravn Andersen, investeringschef i Blue Capital, i meddelelsen.

Billigblomst-kædens nye havecenter på Sigrunsvej i Hillerød. Foto: PR.
Billigblomst-kædens nye havecenter på Sigrunsvej i Hillerød. Foto: PR.

Siden etableringen i 2010 har Blue Capital udbudt næsten 100 ejendomsprojekter for omkring 3 milliarder kroner.

Ejendommene har typisk et eller flere butikslejemål med lejere på lange, uopsigelige lejekontrakter på 10-15 år og med lejeregulering i takt med inflationen. Eksempelvis løber aftalen med Billigblomst i 15½ år, mens de to lejeaftaler med 365discount under Coop er på 15 år. Alle projekter er udbudt som såkaldte kommanditselskaber eller K/S’er, hvor op til 10 investorer går sammen.

LÆS OGSÅ: BLUE CAPITAL SÆLGER TO FASTFOOD-EJENDOMME I SØNDERJYLLAND

– Vores investorer er typisk velhavende private, som foretrækker færdige ejendomsprojekter med solide lejere på lange kontrakter og med god beliggenhed. Som regel oplever vi stor interesse fra lokalområdet, når vi udbyder projekter – folk vil gerne kunne følge den ejendom, de bliver medejer af, udtaler Nicolai Ravn Andersen.

Han påpeger, at det også gavner detailhandlen og de fysiske butikker, når investorer overtager butiksejendommene.

– Det frigiver nemlig kapital til butikker og detailkæder. For eksempel vil Billigblomst gerne åbne flere havecentre, men det kræver kapital at ekspandere. Hos Coop bidrager ejendomsprojekterne til, at koncernen får penge til at modernisere sine mange butikker og til it-investeringer, der sikrer en mere effektiv drift og dermed billigere varer, udtaler Nicolai Ravn Andersen fra Blue Capital.