Pihlkonsortiet skal færdigbygge Køge Idrætspark. Illustration: CCO Arkitekter.
Pihlkonsortiet skal færdigbygge Køge Idrætspark. Illustration: CCO Arkitekter.

Efter en indsigelse fra Kirkeministeriet måtte Køge Kommune i sommeren 2023 aflyse den lokalplan, der skulle give mulighed for, at Køge Idrætspark kan færdigbygges.

Nu er det bump ryddet af vejen. På det seneste byrådsmøde blev en ny lokalplan for stadionprojektet endeligt vedtaget.

Planen giver ifølge en pressemeddelelse fra kommunen mulighed for, at der kan bygges ungdoms- og sportscollegeboliger og/eller liberalt erhverv og serviceerhverv i to etager ovenpå den vestlige omklædningsbygning.

Samtidig giver den mulighed for at realisere de nye overdækkede tribuner på stadion mod syd, øst og nord samt at udvide den vestlige tribune med siddepladser, så det samlede antal siddepladser bliver 6.000. Stadion vil med moderniseringen leve op til de krav, der stilles for at kunne afvikle superligakampe.

LÆS OGSÅ: JYSK EJENDOMSSELSKAB VIL BYGGE BOLIGER I KØGE

Mellem de tre eksisterende hjørnebygninger omkring stadion bliver der adgang for ny bebyggelse til liberalt erhverv og serviceerhverv, flere parkeringspladser samt bedre forhold for de bløde trafikanter.

– Med den nye lokalplan kan vi få realiseret den moderne og rummelige Køge Idrætspark, som allerede i dag bliver flittigt benyttet af både de professionelle og af mange almindelig sportsglade – både voksne og børn, siger borgmester i Køge, Marie Stærke (S).

– Med de nye muligheder for flere tribuner og bedre omklædningsfaciliterer kommer Køge Idrætspark til at kunne tilbyde endnu mere for både de udøvende og for publikum. Udover at der bliver gjort mere plads til erhverv, kan KIP tilmed også blive adresse for nogle unge mennesker i de boliger, der nu er gjort plads til i lokalplanen.

Lokalplanen giver desuden mulighed for parkering ved Ølbyvej, som samlet set tilfører yderligere 300 parkeringspladser til området. Og så skal et nyt stiforløb for områdets bløde trafikanter syd for Køge Hallerne sikre, at cyklister og gående kan færdes i tryg afstand fra bilerne.

I totalentreprise skal Pihlkonsortiet, som består LM Byg og Pihl & Søn, sammen med CCO Arkitekter og WSP Rådgivende Ingeniører stå for byggeriet.