Nyt parkeringshus ved Sygehus Nord på tegnebrættet

På grund af en planlagt sporspærring og elektrificering af jernbanenettet er lokalplanen for et nyt parkeringshus og en tunnel ved Sygehus Nord snart klar.

For over ti år siden blev spaden stukket i jorden til Nyt Aalborg Universitetshospital, og supersygehuset i Aalborg Øst skulle have været færdigbygget i 2020. Sådan gik det ikke.

Byggeriet er efter flere forsinkelser og budgetoverskridelser fortsat i gang, og det forventes nu, at sygehuset tidligst står klar til brug i 2026.

Derfor vil der også gå nogle år, før selskabet Nordud, som har købt sygehusbygningerne, kan gå i gang med omdannelsen af Sygehus Nord til nye funktioner.

Ikke desto mindre har arbejdet med en ny lokalplan for et nyt parkeringshus og en tunnel under jernbanen allerede blevet udarbejdet, og den blev i midten af december 2023 godkendt af politikerne i by- og landskabsudvalget i Aalborg Kommune.

Grunden til, at man er tidligt ude med lokalplanen, er, at anlægget af tunnelen under jernbanen skal ske i forbindelse med en planlagt sporspærring og elektrificering af jernbanenettet i sommeren 2024. Lokalplanen udgør således kun en mindre del af den samlede udviklings- og helhedsplan, som det tydeliggøres i et notat fra kommunen.

Planen skal dels give mulighed for, at der kan bygges parkeringshuset i seks dæk som erstatning for den nuværende bygning Ø (se oversigt i galleriet øverst i artiklen), der nedrives. Parkeringshuset får indkørsel fra Saxogade via en ny tunnel under jernbanen og vil inklusive kælderetage kunne rumme cirka 300 biler.

Ud mod Reberbanstorvet etableres en forbygning til parkeringshuset. Her skal stueetagen indrettes med publikumsorienterede erhverv som eksempelvis butikker og caféer for at understøtte det aktive byliv, der allerede kendetegner den livlige Reberbansgade. De øvre etager tænkes anvendt til serviceerhverv, kontorer eller institutioner, fremgår det af notatet.

“Facaderne på forbygningen skal opføres med arkitektonisk variation, der gennem materialer, farvesammensætninger og detaljeringer får bygningen til at fremstå med et homogent og modernistisk udtryk. Forbygningen kommer fysisk og arkitektonisk til at spille sammen med såvel Reberbansgade som det eksisterende højhus (bygning P) og forhallen hertil (bygning B), der begge bevares og transformeres”, lyder det i notatet.

Lokalplanen omfatter dog ikke de to sidstnævnte bygninger. Før de kan omdannes skal der udarbejdes en lokalplan, der blandt andet omfatter de to bygninger.